اصول نگهداری گل محبوبه شب

مشخصات کلی:

گل محبوبه شب از انواع گیاهان همیشه سبز با قابلیت کاشت آسان در فضای باغچه میباشد . این گیاه گونه ای از گیاهان جنس CESTRUM از خانواده گوجه فرنگی ها SALONACEES می باشد .محل اصلی و اولیه آنرا آمریکای جنوبی و مرکزی و جزایر آنتیل می دانند . در این جنس حدود ۲۰۰ گونه درختچه دائمی و همیشه سبز وجود دارد .

برگهای این گیاهان عموما ساده وبیضی شکل واطراف برگها صاف و صیقلی میباشد. اگر برگ این گیاهان را در بین انگشتان بفشارند ( له کنند) بوی بسیار نامطبوعی به مشام میرسد . گیاه محبوبه شب یا (یاس شب) درختچه ای است که ارتفاع آن تا ۳ متر می رسد .
شته گل محبوبه شب

نیازها:

نور :

این گل به نور کامل و فراوانی نیاز دارد. بهترین مکان برای نگهداری این گل در خانه آن کنار پنجره جنوبی است. برای کاشتن داخل باغچه نیز در جایی نور گیر کاشته شود.

آبیاری:

سعی کنید که بین دو آبیاری حتما خاک تا عمق ۴ سانتی متری خشک شود و سپس اقدام به آبیاری کنید توجه کنید این گیاه به آبیاری زیاد حساس هست و موجب پوسیدگی ریشه خواهد شد.

خاک :

اگر گل  محبوبه شب‌تان را در بیرون از خانه کاشته اید، به خاکی سست با زهکشی خوب نیاز دارد. ترکیب خاک باغچه، پیت موس و کوکوپیت بهترین ترکیب برای کاشت این گیاه در درون و بیرون خانه است. این گیاه خاکی اندکی اسیدی را ترجیح می‌دهد.

کود:

معمولا گیاهانی که گلدهی دارند نیاز به تقویت دارند تا بتوانند به گل بنشینند، بدین منظور در فصل رشد ماهی یکبار از کود مایع کریستالون صورتی یا کود گلدهی استفاده نمایید تا بتواند گیاه را تقویت کند.

دما :

این گل  گلی است برای مناطق گرمسیری و مثل، تحمل سرما را ندارد بهترین دما دمای ۲۰ تا ۲۶ درجه میباشد در صورت بالا رفتن دما غبار پاشی برگها را فراموش نکنید.

تکثیر گل محبوبه شب

روش‌های تکثیر محبوبه شب (یاس شب)

۱-قلمه ساقه:

بعد از گلدهی، قلمه ای به طول ۱۲-۸ سانت را بعد از چیدن برگ های پایینی در بستری سبک از مخلوط کوکوپیت و پرلیت یا ماسه و خاک برگ بکارید. بستر را در دمای ۱۵-۱۰ درجه قرار دهید. وجود رطوبت زیاد در خاک موجب عدم ریشه دهی و پوسیدگی قلمه می شود. برای حفظ رطوبت قلمه ها روی بستر را با پلاستیک شفاف بپوشانید. افزایش رطوبت هوای اطراف قلمه ها به ریشه زایی کمک می کند. ۸-۶ هفته طول می کشد تا قلمه ها ریشه دار شوند. قلمه ها را می توان در آب نیز ریشه دار کرد.

۲-کاشت بذر:

بعد از خشک شدن میوه ها بر روی گیاه و قبل از ترکیدن میوه و آزاد شدن بذرها، میوه ها را چیده و بذرها را جمع آوری کنید. بذرها را در بستری سبک و همیشه مرطوب به صورت خیلی سطحی کاشته و در دمای ۲۷-۱۸ درجه قرار دهید. با وجود ۱۶-۱۲ ساعت نور غیرمستقیم بعد از ۶ هفته بیشتر بذرها سبز می شوند.

۳-خوابانیدن هوایی:

قسمتی از پوست ساقه را خراش داده و به دور آن موادی که رطوبت را نگه می دارد؛ مثل خزه مرطوب، پیچیده و روی خزه را با پلاستیک بپوشانید. ناحیه اتصال ساقه با خزه مرطوب ریشه داده و می توانید آن قسمت را از گیاه مادری جدا کرده و در گلدانی مستقل بکارید.

هرس محبوبه شب:

بعد از اتمام گلدهی در اواخر تابستان یا اوایل پاییز ساقه های شکسته و آسیب دیده یا خارج از شکل گیاه را حذف کنید. هرس نباید بیش از %۳۰ طول ساقه باشد، چون به گیاه شوک وارد می شود. برای تحریک ساقه های جوان به رویش، تا ۲/۳ تنها یکی از شاخه های اصلی را هرس می کنید. گیاهان مسن که شاخه های آنها چوبی شده و گلدهی ندارند را با هرس سنگین ۷۰% جوان سازی کرده تا شاخه های جوان تحریک به رویش شوند.

نکته: علت گل ندادن محبوبه شب عدم هرس کردن میتواند باشد!

آفات و بیماری های محبوبه شب:

در بیماری لکه برگی، لکه های قهوه ای سیاه با حاشیه آبدار زرد بر روی برگ بوجود می آید. برگ های آلوده را حذف و روی برگسار آب نپاشید. از قارچ کش استفاده کنید.
شته ها با مکیدن شیره گیاه، موجب کاهش رشد، بدشکلی و رنگ پریدگی برگ های جوان شده و با تولید عسلک موجب چسبندگی سطح برگسار می گردند.
لاروهای حشرات با تغذیه از بافت برگسار سوراخ هایی در آن بوجود آورده و موجب بدشکلی برگ ها، کاهش سطح فتوسنتز و غذاسازی در برگ و ضعف گیاه می شوند.
حشراتی که با تغذیه از برخی لایه های بافت برگ، رگه ها و خطوطی کمرنگ تر روی پهنه برگ ایجاد می کنند. این برگ ها به تدریج قهوه ای و خشک شده، می ریزند و گیاه با از دست دادن برگ هایش ضعیف می شود.
آفات و بیماری های یاس شب یا محبوبه شب
نگهداری گل استکانی را در این مطلب بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *