طرز نگهداری گل کالانکوئه و نحوه تکثیر آن

مشخصات کلی :

گل کالانکوئه  گلی زیبا با نام علمیkalanchoe میباشد که از خانواده Crassulaceae به حساب میاد و بومی ماداگاسکار است که با نام های کالانکوآ , کالانشه‌آ , کالانشه نو, Kalanchoe, Palm Beach Belle شناخته میشود، اگر از نظر شکل ظاهری بخواهیم آن را بررسی کنیم دارای برگها سبز روشن، گوشتی و تخم مرغی شکل میباشد که لبه آنها به طرف بالا برگشته و گل های کالانکوئه قرمز کم رنگ و لوله ای شکل میباشد (البته رنگ گلها در حال حاظر در بازار به رنگهای مختلف موجود می باشد) و به صورت خوشه ظاهر می شوند.

 

 

انواع کالانکوئه

 شرایط محیطی :

نور :

این گیاه علاقه زیادی به نور دارد. در زمستان آن را داخل آپارتمان و نزدیک به پنجره های آفتابگیر قرار دهید و در سایر فصول روی تراس یا بالکن در محل سایه آفتاب نگهداری کنید. مراقب باشید در آفتاب داغ تابستان قرار نگیرد که ممکن است  برگ هایش نسوزد.

آب:

نیاز کالانکوئه به آب متوسط است، هر بار مقدار کمی آب به آن بدهید اما نباید در فاصله بین دو آبیاری خاک خشک خشک بماند

خاک :‌

یک قسمت خاک باغچه، یک قسمت ماسه و یک قسمت کود حیوانی را با هم مخلوط کنید.

دما :‌

این گیاه گرمادوست است. در زمستان درجه حرارت ۱۶ تا ۱۹ درجه سانتیگراد و در تابستان ۳۰ درجه سانتیگراد مناسب است. البته در فصل گرم، گرمای بیش از این را نیز تحمل می کند.رطوبت نسبی معادل ۵۰ تا ۷۰ درصد برای کالانکوئه ایده آل است.

کوددهی :

هر بهار و تابستان با کود ازت بالا و پتاس بالا تقویت کنید

 

 

تکثیر کالانکوئه

نحوه تکثیر :

برای تکثیر کالانکوئه میتوانید قلمه بزنید . به این صورت که یک ساقه قوی و کاملا سبز اندازه ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر پیدا کنید و با یک چاقو یا قیچی تیز به صورت مورب برش بزنید.

سپس تا ارتفاع ۷-۸ سانتیمتر از پایین ساقه کل برگ های موجود را جدا کنید. نکته بسیار مهم این است که گیاه را سه روز در جایی نسبتا تاریک قرار دهید تا جای زخم و برگ های چیده شده ترمیم یابد.

سپس آن را تا جایی که برگ هایش را چیده اید در خاک مناسب کالانکوئه بکارید. اگر ساقه بلافاصله پس از چیده شدن کاشته شود، به احتمال خیلی زیاد می گندد و به ثمر نخواهد نشست. تا یک هفته پس از کاشت به گیاه آب ندهید. گیاه مادر نیز پس از یک ماه از جای ساقه قبلی جوانه های جدید خواهد زد.

زمان گلدهی :

گلدهی از اواسط پاییز تا شروع گرما است و به طور معمول در نخستین روز های پاییز جلب نظر می کند. کالانکوئه یک گیاه روز کوتاه است و برای شروع گل انگیزی، فقط به دو روز کوتاه (شب بلند) نیاز دارد.

افزایش تعداد روزهای کوتاه منجر به افزایش تعداد گل آذین می شود.پس از گلدهی، می توان دوباره در منزل آن را به گل نشاند که باید ساقه را از محلی که گل ندارد هرس کرد و گلدان را در هوای خنک و روز کوتاه قرار داد

سوال: چرا کالانکوئه شما گل نمیدهد؟

اگر میخواهید کالانکوئه در سال بعد گل بدهد در طول پاییز و زمستان وقتی خورشید غروب میکند گلدان آن را در جای تاریک مانند کمد یا اتاق تاریک قرار دهید

در واقع برای تحریک گلدهی مجدد از اواخر مهرماه به گل تان چهارده ساعت تاریکی بدهید و مابقی ساعات آن را در معرض نور قرار دهید تا گل بدهد

راه دیگر برای تشویق گلدهی این است که از اول آبان گلدان را به جایی با نور کم و دمای ۱۶ درجه منتقل کرده و۶ هفته به گیاهتان استراحت بدهید.

 

 

علت گل ندادن کالانکوئه

مشکلات و بیماری ها

– علت قرمز شدن لب برگها و زرد شدن برگهای کالانکوا چیست؟

تغییر رنگ لبه های گیاه کالانکوئه میتواند دلایل مختلفی داشته باشد

نورکم
نوسان زیاد دمای محیط نگهداری
سرد شدن هوا

– لکه های سفید روی برگ ها مشاهده میشود :

بیماری قارچی عامل این عرضه است. تهویه گیاه را بررسی نمایید و از سم قارچ کش طبق دستور روی بسته استفاده نمایید.

خشک شدن برگها و گلهای گیاه:

ممکن است خاک گیاه باتلاقی شده باشد و زهکشی خاک به مشکل خورده باشد. حتما سعی کنید پس از آبیاری آب از زیر گلدان خارج شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *