طرز نگهداری گیاه هویا کری چگونه است؟

مشخصات کلی :

هویا کری یک نوع ساکولنت می باشد به دلیل برگ های ضخیم و قلب مانندی که دارد، گاهاً آنرا “lucky heart” می نامند .در اروپا برای روز ولنتاین اغلب اوقات بصورت یک تک برگ در یک گلدان کوچک به فروش می رسد.

هویا یکی از زیباترین گل های بالا رونده هست که گل های خوشه ای خوشبویی هم میدهد. گلهای ریز سفید رنگ هویا که در تابستان به صورت خوشه ظاهر میشوند به همراه برگهای سبز و نوک تیز آن منظره جالبی به سبد آویزان می دهد.

 

بیماری های گیاه هویا کری

شرایط محیطی :

 

آبیاری هویا کری:

 

آبیاری منظم به رشد و گلدهی کمک می کند اما نباید اجازه بدهید که خاک خیس باقی بماند، بنابراین اجازه بدید سطح خاک خشک شود سپس گیاه را آب بدهید. در زمستان نیاز آبی کمتری داره و بهتره از اب ولرم برای آبیاری استفاده شود.

نکته : خاک خشک یا غرقابی هر دو میتوانند باعث ریزش غنچه ها و عدم تشکیل غنچه های جدید شوند.

 

نور:
‍ ‍ ‍ ‍

نور مستقیم باعث سوختن نوک و حاشیه برگ ها و خشکیدن غنچه ها میشود. نور کم هم باعث دراز شدن ساقه ها و فاصله برگ ها از هم میشود. برای نور مستقیم از ساعاتی استفاده کنید که نور خورشید قوی نباشد، مثل اول صبح.

کوددهی :

با کود سه بیست هر ماه در بهار و تابستون و بعد از هر دوبار کوددهی با کود سه بیست یکبار با کود ۱۲.۱۲.۳۶کوددهی انجام‌شود.

رطوبت:

رطوبت هوا هم مهم میباشد اگر نمیتوانید از آب بدون املاح برای غبارپاشی استفاده کنید، از ظرف اب و سنگریزه استفاده کنید طوری که گلدان روی سنگ باشه و با آب تماس نداشته باشد (منظور همان ساخت جزیره میباشد ).

 

شرایط محیطی گیاه کاکتوس قلبی

دما:

دمای مناسب برای رشد این گیاه ۱۸-۲۴درجه س. اجازه ندید دما کمتر از ۱۶درجه بشود. در فصل سرد هم گیاه را  دور از بخاری و شوفاژ قرار بدهید.

گلدهی :

 

از سال چهارم گل میدهد و این گلدهی دوسه بار در سال ایجاد میشود ،دقت کنید گل هایش را نچینید زیرا دفعه بعدی هم از همین جا دوباره گل خواهد داد.

تکثیر هویا :

با کمک قلمه می توان این گیاه را تکثیر کرد. قلمه ها را بهتر است از نوک ساقه حداقل به طول ۱۰_۷ سانتیمتر تهیه کرد و هر قلمه یک جفت برگ داشته باشد.

توجه فرمایید که قلمه هایی که حدود ۶_۲ گره (محل اتصال برگ به ساقه) دارند بهتر ریشه تولید می کنند. زمان قلمه گیری نیز در بهار و یا اوایل تابستان است.

قلمه ها را در مخلوطی از پرلایت و پیت ماس که مرطوب است بکارید. روی قلمه ها را پلاستیکی شفاف قرار دهید (کاور) تا رطوبت هوا بهتر تامین شود. گلدان حاوی قلمه ها را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید و گاهی برای تهویه مطبوع کاور را برداشته و عمل هوادهی برای قلمه ها انجام دهید زمانی که شاهد رشد جدید گیاه بودید پلاستیک را از روی آن بردارید.

 

تکثیر گیاه هویا کری
مشکلات و عوارض گیاه هویا کری:

 

برگهای جدید ریز هستند و گلها ظاهر نمیشوند:

گیاه از کمبود عناصر غذایی در رنج است،طبق دستور تغذیه مصنوعی کنید

سطح زیرین برگها دارای تار عنکبوت است:

کنه قرمز ریز عامل ان است،با پارجه و یا اسفنج آغشته به سم سطح زیرین برگها را تمیز کنید تا علائم از بین بروند،تامین رطوبت در کاهش افت موثر است.

در زمستان برگها چین وچروکدار و منقبض میشوند:

خاک خیلی خشک است،گیاه در حال رفتن به استراحت زمستانه است،استراحت زمستانی برای گلدهی سال اینده لازم است

غنچه ها خشک میشوند:

صدمه مربوط به اشعه مستقیم افتاب است،گیاه را به محلی با نور  غیر مستقیم ببرید.

ساقه ها دراز و منحرف و فاصله بین دو برگ زیاد و گلها ظاهر نمیشود:

نور کافی نیست،گیاه را به محل پرنورتری منتقل کنید،زمانی که غنچه ها در حال تشکیل هستند گیاه میتوان اشعه مستقیم افتاب را تحمل کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *