نحوه نگهداری گل سنگ و تکثیر آن چگونه است؟

مشخصات کلی :

گل سنگ با نام  علمی  Hypoestes sanguinolenta ، ازخانواده Acanthaceae  میباشد. هیپوستس گیاهی است به ارتفاع ۱۵ تا ۵۰ سانتیمتر بابرگهای مستطیلی- تخم مرغی، که ۵ تا ۷ سانتیمتر طول و ۴ سانتیمتر پهنا دارد.

کناره برگهای آن صاف بوده و به رنگ سبز تیره با خالهای صورتی رنگ است. گلهای هیپوستس بنفش رنگ با گلوگاه سفید و نقطه های صورتی می باشد

امروزه گل سنگ به رنگهای سفید , صورتی , قرمز, سرخابی و شرابی پرورش داده شده و به فروش می رسد.

 

انواع گل سنگ
 

شرایط نگهداری :

نور :

پشت پنجره جنوبی آفتابگیر مکان مناسبی برای نگهداری این گیاه زیبا میباشد ، فقط  آفتاب تند به گیاه نخورد .کم نوری باعث بیرنگ شدن برگهای آن  ورشد علفی شدن گلسنگ میشود.

آبیاری:

آبیاری در فصل گرم هر دو سه روز یکبار و در فصل سرد هفته ای یکبار کافی میباشد  .آبیاری زیادباعث زردی برگهاو ریزش برگها میشود.

گل سنگ نیاز به اسپری آب نداردحتما در بین دو آبیاری باید خاک خشک شود. یعنی زمانی که با نوک انگشت سطح خاک را لمس می‌کنید نباید رطوبتی احساس کنید

خاک :

خاک قلیایی مرطوب، مخلوط مساوی خاک برگ، ماسه و تورب برای این گیاه مناسب است. به طور کلی خاک سبک و با زهکشی مناسب برای این گیاه خوب است.

کوددهی :

کود مورد استفاده در گیاه را باید هر ۱۴ روز یکبار و به میزان یک گرم در لیتر در ۶ ماه ابتدایی سال به خاک اضافه کرد.کود های ازته ،مثل کود های آپارتمانی باعث از بین رفتن قسمت های رنگی وسبز شدن برگ ها می‌شود.

تکثیر گل سنگ :

 قلمه زدن

برای تکثیر گیاه گل سنگ با استفاده از قلمه زدن می‌بایست از اوایل اردیبهشت ماه تا اوایل مهرماه با یک وسیله مناسب (قیچی باغبانی یا چاقویی تیز) قلمه‌هایی را به طول ۷ تا ۱۰سانتیمتر جدا کنید. بهترین قلمه برای تکثیر گل سنگ گرفتن قلمه نوک ساقه‌هاست.

از نوک ساقه قلمه هایی به طول ۵ الی ۲۰ سانتیمتر به همراه چند برگ (۳ یا ۴ برگ کافی است) تهیه کنید. توجه داشته باشید که وجود حداقل یک گره (گره مکان اتصال برگ به ساقه است) بر روی قلمه گل سنگ ضروری است. البته قلمه را از قسمت‌های مختلف گیاه نیز می‌توان تهیه کرد اما نوک ساقه به دلیل اینکه نتیجه بسیار مطلوب تری در ریشه‌زایی خواهد داشت مناسب تر است.

لازم به ذکر است که برگ‌های پایینی را حذف نمایید به این دلیل که ممکن است در زیر خاک و آب ریشه دهند.

سرشاخه ها را در گلدانی کوچک بکارید توجه داشته باشید بهتر است چندین سرشاخه در یک گلدان کاشته شوند تا بوته پر و زیبا به نظر بیاید . سپس کیسه ای بر روی این گلدان بکشید به طوری که لبه های کیسه به زیر گلدان بروند . در واقع با اینکار محیطی مرطوب برای قلمه ها ایجاد می شود . کیسه حدودا یک ماه باید بر روی گلدان باشد .

چند سوراخ کوچک در پلاستیک ایجاد کنید هم جهت تهویه هوا خوب هست . پس از برداشتن کیسه حتما یک بار سر شاخه ها بزنید تا بوته پر شود .حتی می توانید شاخه ها را به راحتی در آب نیز ریشه دار کنید و بعد از اینکه ریشه دهی به خوبی انجام شد سپس به گلدان انتقال دهید.

علت پژمرده شدن گل سنگ چیست؟
هرس کردن :

گل سنگ به دلیل رشد طولی بعد از مدتی دچار رشد ساقه ای میشود بهترین کار برای پیشگیری هرس گیاه هست. بهتر است به طور مرتب سر شاخه ها رو بچینین تا گیاه رشد بوته ای داشته باشد

مشکلات و بیماری گل سنگ :

برگ گل سنگ کمرنگ شده و دچار ریزش گردیده است:

محیط نگهداری سرد یا آب مورد استفاده سرد بوده است دمای نگهداری را افزایش دهید

دلایل ایجاد لکه های سوخته روی برگ :

 نور آفتاب به‌طور مستقیم روی گلدان می‌تابد یا برای تمیز کردن برگ‌ها از ماده شیمیایی استفاده شده است

کاهش رشد و ضعیف شدن ، کم رنگ شدن برگها و بدشکل شدن آنها:

از علائم وجود این حشرات روی گیاه است: شته، مگس سفید، کنه تارعنکبوتی و شپشک که از آفات رایج این گیاه است

نقاط رنگی و زیبای متن برگها محو شده اند :

نور کافی نیست،گلدان را به محل روشن تری منتقل کنید،مواظب اشعه مستقیم افتاب باشید.

حاشیه برگها خشک شده و لوله میشوند،برگها نازک شده اند:

هوای محیط گرم و خشک است،در صورت لزوم ابیاری کنید،گلدان را به محل سردتری انتقال دهید و غبارپاشی را فراموش نکنید.

برگ ها سیاه میشوند :

بخاطر آبیاری زیاد و عدم تهویه مناسب مخصوصا داخل تراریوم میباشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *