نحوه ی نگهداری گیاه آرالیا دروغین چگونه است؟

مشخصات کلی:

آرالیا دروغین با نام علمی Dizygotheca Elegantissima و نام انگلیسی False Aralia درختی کوچک متعلق به خانواده عشقه (ARARLIACEA) می باشد. از دیگر نام های رایج این درخت می توان به آرالیای زیبا، دیزیگتگا، Finer plant و Schefflera elegantissima اشاره کرد. برگهای آرالیا دروغین نازک با لبه های مضرس بوده و به رنگ قرمز مسی و سبز تیره هستند. این گیاه اصالتاً به اسکاتلند تعلق داشته و در رویشگاه طبیعی اش تا ۱۵ متر هم می تواند رشد نماید اما به این منزله نیست که در آپارتمان هم متیواند انقدر رشد کند!!

نگهداری و مراقبت از گیاه آرالیا دروغین

نیازها:

میزان نور

این گیاه زیبا دوست دارد در نور زیاد ولی غیرمستقیم خورشید غرق شود! توصیه ما به شما این است که آن را در اتاقی قرار دهید که نور خورشید از شرق و یا غرب به آن می‌تابد.

آبیاری:

آب با دمای متعادل یا همان ولرم چیزی است که آرالیای دروغین نیاز دارد. وقتی که چندسانتی متر از سطح خاک خشک شد، گیاه را آبیاری کنید. فراموش نکنید که برای فراهم کردن رطوبت موردنیاز گیاه، باید مرتبا به سطح برگ‌ها، آب اسپری کنید.

خاک :

برای گیاه آرالیای دروغین خاکی با پایه پیت برای کاشت این گیاه مناسب است، اما باید دقت کنید که دانه‌های پیت درشت باشند تا زهکشی خوبی در خاک به وجود آید. آرالیای دروغین خاک‌های اسفنج مانند را دوست ندارد.

کوددهی:

گیاه را در طول فصل رشد یک یا ۲ بار با کود‌های مایع ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، کود دهی کنید. به هیچ وجه در فصل زمستان گیاه را کود دهی نکنید

رطوبت:

هر چه مرطوب‌تر، بهتر! گیاه آرالیای دروغین در فضای مرطوب مثل حمام، خوشحال‌تر است. اما اگر نمی‌خواهید آن را در محیط مرطوب قرار دهید، باید برگهای آن را مرتبا آب پاشی کنید.
تکثیر آرالیا

تعویض گلدان:

بهتر است هر سال اقدام به تعویض گلدان کرده و گلدان آن را یک سایز بزرگتر کنید. این کار را بهتر است در ماه های اردیبهشت و خرداد انجام دهید.

تکثیر:

آرالیای دروغین به وسیله بذر، قلمه ساقه و قلمه برگ تکثیر می شود. پس دستتان در انتخاب نوع تکثیر گیاه باز است.برای تکثیر گیاه به روش قلمه ساقه، در ابتدای فصل رشد چند ساقه نسبتا جوان از گیاه را به کمک تیغ یا چاقویی تیز و استریل از آن جدا کنید. قلمه ها را در هورمون ریشه زایی قرار دهید تا شانس موفقیت تان بالا برود.چند گلدان کوچک را پر از خاک مخصوص جوانه زنی کنید و سپس قلمه ها را در آن بکارید.
قلمه ها را در محیطی گرم و با رطوبت بالا قرار دهید. بعد از چند وقت رشد جدید را در آن ها مشاهده می کنید. برای نتیجه بهتر بهتر است چند قلمه را در یک گلدان بکارید. پرورش دهندگان حرفه ای، برای اینکه گیاه در نهایت پرپشت تر به نظر برسد، این کار را انجام می دهند.

 

مشکلات و عوارض گیاه آرالیا دروغین:

ساقه ها دراز و منحرف و گیاه خیلی بزرگ شده است:

اگر زمستان است و هوا خیلی گرم،گیاه را به محل سردتری منتقل نموده و شاخه ها را هرس کنید.

 

مشکلات و عوارض گیاه آرالیا دروغین

برگها رنگ پریده هستند:

نور کافی نیست،گیاه را به محل روشنتری منتقل نموده و مواظب اشعه ی مستقیم خورشید باشید.

 

لکه های قهوه روی برگ مشاهده میشود:

نور آفتاب خیلی شدید است.گلدان ها را بع محل تاریکتری و با نور غیر مستقیم منتقل نمایید.

 

زخم های قهوه ای روی برگها مشاهده می گردد:

عامل آن وجود دود و گاز آشپزخانه در محیط است.گلدان ها را به محیطی با هوای مملو از اکسیژن منتقل نمایید.

 

سطح زیرین برگها دارای تار عنکبوت،برگ ها رنگ خود را از دست داده و در نهایت سقوط میکنند:

کنه ریز قرمز عامل آن است،هر هفته یکبار با سم کنه کش طبق دستور گیاه را سمپاشی نمایید،تامین رطوبت در کاهش آفت نیز موثر است.

 

حشراتی در اطراف گلها در پروازند:

هر دو هفته یکبار با سم حشره کش سمپاشی نمایید تا حشرات از بین بروند.

 

برگ های جدید خیلی ریز هستند:

خاک گیاه از عناصر غذایی در کمبود است،آن را طبق دستور هر دو هفته یکبار تغذیه ی مصنوعی نمایید.

 

زخم های سفید پنبه مانند روی برگ ها و قاعده ی آنها مشاهده میشود:

حشره ی آفت عامل آن است،با سم حشره کش نفوذی هر هفته برگها را سمپاشی کنید تا علائم از بین برود،با پنبه آغشته به محلول سم نیز میتوانید لکه ها را خیس کنید.

 

قاعده ی ساقه پوسیده است:

هوا خیلی سرد و مرطوب است،گیاه را به محل گرمتری منتقل نموده و در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک خشک شود.سپس آبیاری کنید.

 

برگ ها میریزند:

گیاه خیلی تشنه است و هوا خیلی خشک،گلدان ها را به مدت ده دقیقه در درون تشت یا سطل پر از آب وارد کنید و سپس خارج کنید،آبیاری را تنظیم نمایید.

 

نیازهای گیاه آرالیا دروغین

شرایط نگهداری گیاه سروپژیا را در این مطلب بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *