دیفن باخیا گیاهی محبوب در آپارتمان

نحوه نگهداری و آشنایی با گیاه دیفن باخیا 

 دیفن باخیا چند ساله و همیشه سبز برگ هایی دارد که زیبایی طرح و نقش آن باعث محبوب شدنش شده است. ناگفته نماند که مقاومت خوب این گیاه هم نقش مهمی در مشهور شدن به عنوان گیاه آپارتمانی را داشته است.  شیره این گیاه سمی است و می‌تواند باعث آسیب شود.  با بالا رفتن  سن این گیاه ، ساقه قطورتر و برگ ها هم بزرگتر میشوند.

 

آبیاری دیفن باخیا

 نیازها

 نور:

 نور غیر مستقیم بهترین نور است ، نژادهای برگ تیره نسبت به سایه مقاوم هستند ، در صورتی که تاریک باشد گیاه علفی و بیش از اندازه دراز میشود.

 دما:

  دمای ۱۳ الی ۱۸ درجه را ترجیح می دهد ، برای مدت کمی در ۱۰ درجه نیز مقاومت می کند ، ولی ممکن است برگهای پایین ریزش کنند ، در صورتی که درجه حرارت بالاتر از ۲۴ درجه باشد ، غبار پاشی و آبیاری زیادی توصیه می گردد.پ

 آبیاری:

 آبیاری با آب سبک بدون املاح توصیه می شود ، بین دو آبیاری حتماً خاک خشک شود.

 رطوبت :

 ساخت جزیره در زیر گلدان بهترین پیشنهاد برای تامین رطوبت این گیاه است.

 تغذیه:

 هر ماه دو بار با کود مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.

 خاک مناسب:

 خاک برگ ، مخلوطی از کمپوست و خاک گل فروشی ها مناسب است.

 تعویض گلدان :

 هر سال در بهار گلدان را با دو اندازه بزرگتر عوض کنید.

 تمیز نمودن برگها :

  با اسفنج یا پارچه مرطوب برگ ها را هر ماه تمیز کنید ، مواظب باشید برگ‌ها خراشیده نشود.

تکثیر:

 برای ریشه دار کردن از قلم های ۵ سانتی متری و دارای حداقل یک جوانه استفاده کنید ، این قلم ها را به مدت یک تا دو روز خشک کرده و به طور افقی در شن قرار دهید ، ریشه و شاخ و برگ از محل گره ها شروع به رشد میکند. جدا کردن  پاگیاه  در واریته هایی که پا گیاه تولید می کند در کلیه فصل ها مناسب است.

 

تکثیر دیفن باخیا

 

 عوارض و درمان گیاه دیفن باخیا:

برگها ریز و ساق دراز شده است: نور کافی نیست ، گیاه را به محل روشن تری با نور غیر مستقیم منتقل کنید.

  برگ ها زرد و تار عنکبوت در آنها مشاهده می‌شود:  عامل آن کنه ریز قرمز است ، هر دو هفته یکبار با سم کنه فروش گیاه را سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

 برگ ها خشک شده اند و سقوط می کنند:  هوا خیلی گرم و خشک است ، رطوبت خاک را بازدید و در صورت لزوم آبیاری کنید ، غبارپاشی را فراموش نکنید ، گیاه را به محل خنک تری منتقل کنید.

 لکه های سوخته روی برگ هاست: در آفتاب غبارپاشی نموده اید ، اگر چه گیاه و غبار پاشی نیاز دارد ، ولی بهترین موقع آن صبح و عصر در سایه است.

 بعضی از برگها و ساقه ها می پوسند:    عامل آن  قارچ بوتریتیس  است است که خود ناشی از هوای سرد و مرطوب می باشد ، غبارپاشی را کمتر کنید ، گیاه را در درجه حرارت ۱۶ نگه دارید و با سم قارچ کش طبق دستور سمپاشی کنید.

 برگها رنگ پریده اند و به سفیدی گرایش پیدا نموده اند:  یا نور زیاد است و یا احتیاج به تغذیه دارد ، شرایط را بازدید کنید و نارسایی را رفع کنید.

 زخمهای سفید پنبه ای شکل روی برگ ها و قاعده آنها مشاهده می شود:  حشره و آفت عامل آن است ، گیاه را هر ۱۴ روز یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستورسمپاشی کنید.

 برگهای پایین زرد و لکه های قهوه ای در حاشیه آنها مشاهده می شود: آبیاری بیش از اندازه است ، اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک شود ، سپس با میزان کمتری آبیاری را انجام دهید.

 برگها رنگ پریده و سقوط می کنند:  هوا خیلی سرد است ، گیاه  دیفن باخیا را به محل گرمتری منتقل کنید.

 

دیفن باخیا سمی

 

 تمیز نمودن برگها: نام انگلیسی این گیاه به معنای عصای لالی است. چون شیره آن سمی و با تماس با نقاط حساس بدن مانند لب تولید تاول و لکنت زبان می کند ، به همین دلیل پوشیدن دستکش و یا شستن دست ها در هنگام کار با این گیاه الزامی است ،  جهت تمیز نمودن برگها با دست چپ برگه را بگیرید و با دست راست با اسفنج و یا پارچه مرطوب به ملایمت هر سه هفته یکبار برگ‌ها را تمیز کنید.

 

 

نحوه نگهداری گل فیتونیا را در این مطلب بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *