نگهداری و تکثیر گل سینره یا سینرر

معرفی گل سینره:

 گل سینره Cineraria از خانواده Compositae می باشد که در فارسی به سینرر و یا سینره شهرت دارد که نام سینره رایج تر می باشد.
این گیاه بومی جزایر قناری می باشد و نمونه هایی از این گیاه در جنوب آفریقا نیز دیده می شود و اکنون در بسیاری از کشورها از جمله ایران پرورش داده می شود.

گیاه سینره از اواخر زمستان تا اوایل بهار گل می دهد و گیاه یکساله تا دو ساله است. گل سینره مشابه گل مینا است و در رنگ های آبی، صورتی، بنفش، سفید و یا دو رنگ وجود دارد. زمانی که همه گل ها باز شدند، در مدت کوتاهی گل دهی تمام می شود.

قابل ذکر است که این گیاه در ایران به عنوان یک گیاه نوروزی در رنگ های مختلف و اندازه های متفاوت وجود دارد و به عنوان یک گل یک ساله یا ۲ ساله پرورش داده می شود.

این گیاه از جمله گلهای ممتاز بهاری محسوب می شود که از اواخر زمستان تا اوایل بهار گل می دهد.

این گل برای پرورش در گلدان و بصورت گل آپارتمانی مورد استفاده قرار می گیرد که بر اساس اندازه گل ۳ نمونه سینره وجود دارد :

۱.سینرر هیبریدگلدرشت با بلندی ۴۰ سانتی متر

۲. سینرر ستاره ای در رنگ های بسیار متنوع و بلندی ۴۵ تا ۷۰ سانتی متر

٣. سینرر پر گل و پا کوتاه بصورت معمول بلندی بوته این گیاه بین ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتر می باشد.

این گیاه گل هایی شبیه گل مینا دارد و در رنگ های آبی، ارغوانی، صورتی، قرمز، بنفش و یا سفید دیده می شود که قطر این گل ها حدودا ۵ سانتیمتر است و به تعداد زیاد تولید می شوند و زمانی که همه گل ها بازشدند به تدریج عمرشان تمام می شود. برگ های این گیاه بزرگ کرکدار و شبیه برگ خیار است.

گل سینره یا سینرر

نیازهای محیطی :

خاک:

خاک مناسب برای این گل، خاک زهکشی شده خوب و مواد آلی کافی + ۳ / ۲ خاک پر قدرت و سبک باغچه – ۳ / ۱ خاک برگ می باشد بهتر است خاک مرطوب باشد و آبیاری باید از پایین صورت گیرد.

نور:

نور باید کافی باشد ولی مستقیم و شدید نباشد.

دمای مناسب:

دمای محیط نگهداری آن را بین ۱۳ تا ۱۸ درجه سانتیگراد حفظ کنید.

آبیاری:

سعی کنید خاک گلدان را مرطوب نگه دارید و آبیاری را از قسمت پایین و از طریق زیر گلدانی انجام دهید.
سعی کنید خاک گلدان گل سینره را مرطوب نگه دارید

 

نیازهای محیطی گل سینره
تکثیر سینرر:

این گیاه بوسیله بذرهای بسیار ریزش تکثیر می شود و مراحل رشد رویشی آن فوق العاده کند است. بعد از یک دوره طولانی رشد رویشی وارد مرحله زایشی می شود و گل های رنگین تولید می کند. سینرر را در محیطی با خاک غنی از مواد غذایی و درجه حرارت نسبتأ یکنواخت پرورش می دهند.

اما بعد از به گل رفتن گیاه و ظهور گل ها درجه حرارت محیط را تا حد امکان پایین می آورند تا دوره شکوفایی گیاه طولانی تر شود. بذرهای سینرر بسیار کم دوام هستند و قوه نامیه خود را بسرعت از دست می دهند.

بلافاصله پس از برداشت بذرها و خشک کردن آن ها، در اوایل مرداد ماه بذرها را در خاک سبک کشت می کنند. برای جوانه زنی و رشد اولیه گیاه معمولا ۳۰ تا ۴۰ روز مدت زمان لازم است. هنگامی که گیاه ۲ برگه شد در گلدان ها یا استکانی می کارند و زمانی که ۶ برگه شدند در گلدان های اصلی برای فروش قرار می دهند.

نکته مهم در پرورش سینرر کاربرد کودهای اسیدی برای ساخت بهتر آنتوسیانین است. برای داشتن آنتوسیانین بهتر و رنگریزه های بهتر در گل های گیاه از محیط های اسیدی برای کشت گیاه استفاده می کنند.

 

 

نگهداری گل آنتوریوم را در این مطلب بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *