نگهداری و مراقبت از گیاه گجن چگونه است؟

گیاه جگن یک گل آپارتمانی است که متاسفانه در ایران کمیاب است . با این وجود این نوشته به نحوه نگهداری و پرورش این گل زیبا با برگ های آویز و انبوهش اختصاص دارد، که برای کسانی که نگهداری گل های خاص و متفاوت علاقمند هستند جالب خواهد بود. برای این که نحوه آبیاری، کود دهی و  نور و دما و خاک مناسب این گیاه را بدانید با ما همراه باشید.

نکات جالب در مورد گل جگن ! 

• گیاه گل جگن یک گل آپارتمانی بسیار زیبا می باشد. برگهای آن بزرگ و کشیده می باشد . این گل در حال حاضر در ایران نمی باشد و اگرم باشد به سختی می توانید آن را پیدا کنید .

گیاه جگن چه خواصی دارد؟

• گیاه جگن از خانواده گرامینه می باشد و فقط باید داخل آپارتمان باشد . این گل بسیار رشد خوبی را دارد و خیلی زود رشد می کند و می توانید از یک گلدان ۶ گلدان دیگر را درست کنید و زیبا تر از گلدان اولی شود . این گیاه را می توانید بعد از ۲ سال جدا و تکثیر کنید . طول برگهای گیاه گل جکن ۳۰ سانتی متر می باشد ( بیشتر نیز می باشد ) و در اکثر مواقع باعث بلند تر شدن آن می شود . می توانید این گیاه را گیاهان دیگر ترکیب کرده و در یک گلدان بکارید و شاهد گل های زیبا و بیشتر شوید .

• گل جگن گیاهی می باشد که ارتفاع آن از ۱۵ سانتی متر می باشد تا ۴۵ سانت که دارای ساقه های زیر زمینی خزنده افقی می باشد که از آن رونده های بسیار بلندی منشعب می شود. برگهای آن قاعده ای، به رنگ قهوه ای که تقریبا سیاه می باشد که به صورت فیبر هایی بلند می شکنند .

• ساقه آن محکم، افراشته، سه گوش با گوشه های تیز که در قسمت بالا زبر بوده و در قاعده به وسیله غلافهای قهوه ای برگ پوشانده می شود. برگهای خطی و معمولا شیاردار و محکم بوده ، به طرف راس تدریجا باریک می شوند و نوک آنها برگشته است. ریشه ها به صورت توده حجیمی هستند که آب را در خود حفظ کرده، مانع فرسایش خاک اطراف سد ها و بند ها به وسیله آب می گردند. و گل های این گیاه تا حدودی آویزان و مستطیلی شکل است. گل ها دارای غلاف و یک تخمدان احاطه شده هستند. خامه ۲ شاخه بوده، پرچم ها ۳ عدد هستند . میوه به شکل تخم مرغی است .

• از ساقه های زیر زمینی خشک شده گیاه جگن برای مصارف دارویی استفاده می شود . نحوه برداشت به این گونه است که طی ماه های اسفند و فروردین پس از بیرون آوردن از زمین خشک کرده و به صورت قطعاتی برای فروش بریده می شود .

گل جگن لویی

 

شرایط مناسب رشد گیاه جگن:

 

 نور مناسب برای گل جگن :

این گیاه حتما باید در برابر نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد و نور مستقیم را تحمل می کند و همچنین با نور آفتاب زنده و رشد می کند .

 دمای مناسب جگن :

این گیاه در تابستان و زمستان باید در دماهای مختلفی قرار بگیرد در زمستان باید در ۱۲ درجه سانتی گراد باشد و در تابستان باید در ۲۴ درجه سانتی گراد قرار بگیرد تا بتواند رشد خوبی را داشته باشد .

آبیاری گل جگن :

همان گونه که دما در تابستان و زمستان برای این گل فرق دارد، آبیاری نیز برای این گیاه فرق دارد. این گیاه باید در تابستان ۳ الی ۴ بار آبیاری شود و در فصل زمستان نباید بیشتر از ۱ بار در هفته شود، زیرا به گلآسیب وارد می کند .

 رطوبت مناسب جگن :

این گیاه از طریق غبار پاشی، رطوبت خود را به دست می آورد که شما باید هفته ای ۲ الی ۳ بار آن را غبار پاشی کنید .

 تغذیه گل جگن :

این گیاه نسبت به گیاهان دیگر آنچنان نیاز به تغذیه ندارد ولی بهتر است هفته ای ۲ الی ۳ بار و آن هم نصف میزان مصرفی گل به آن تغذیه مصنوعی بدهید تا رشد خوبی را داشته باشد .

خاک مناسب گل جگن:

می توانید برای این گیاه از دو نوع خاک استفاده کنید. خاک کمپوست و لیمونی که بسیار خاکهای خوبی می باشد و به رشد گیاه شما بسیار کمک می کند. می توانید خاک کمپوست و لیمونی را قاطی کرده و در گلدان گیاه گل جگن بریزید .

 تعویض گلدان :

این گیاه باید هر ساله تکثیر شده و در گلدان های جداگانه گذاشته شود. در صورتی که گلدان های شما ترکیبی از گل بود، باید به برگهای آن را نیز درست کرده و در گلدان دیگری قرار دهید .

تمیز نمودن برگ های گل جگن :

غبار پاشی باعث تمیز شدن برگ های گل می شود. شما می توانید هفته ای ۱ الى ۲ بار گیاه خود را غبار پاشی کنید. در صورتی دیدید که با غبار پاشی تمیز نشد دستمال یا پارچه ای را به آب بزنید و با آن را تمیز کنید .

 

 تکثیر گیاه جگن :

بهترین زمان برای تکثیر برگها، باید در فصل بهار انجام شود تا در آخر بهار جوانه بزند. یکی از روش های تکثیر، تقسیم بوته است. زمانی که می خواهید گیاه را قلمه بزنید، ابتدا گیاه را گلدان در بی آورید و ریشه ها را از خاکها جدا کرده و خاک را به بیرون بریزد و می توانید این ریشه ها را در ۳ الی ۴ گلدان بگذارید. یادتان باشد که وقتی گیاه را می خرید ، حتما به برگ های آن نگاه کنید ببینید سالم است و یا خیر .

 

گل جگن

آفات و بیماری های گل جگن و درمان آن

 

برگ ها رشد ندارد و پژمرده هستند :

• علت پژمرده شدن گیاه ، کم بودن تغذیه می باشد .

• باید تغذیه اش را نسبت به قبلا زیاد کنید .

• هر چند هفته یکبار آن را با کود مناسب تغذیه کنید.

• این عمل احتمالا باعث میشود دیگر پژمرده نبوده و رشد خوبی را داشته باشد .

 

برگ های گل جگن خشک و چروکیده است :

• حرارات جایی که نگهداری می کنید بسیار زیاد می باشد .

• باید آن را به محلی خنک تری ببرید .

• حتما دفعات سم پاشی و یا غبار پاشی را نیز زیاد تر کنید .

 

برگ ها ظرافت خود را از دست داده اند و لاغر هستند :

• بیش از حد ممکن به گیاه تغذیه داده اید .

• باید تغذیه گیاه را تا زمانی که مثل اول شود قطع کنید.

• زمانی که مثل اول شد باز باید تغذیه را دهید به شرطی که مقدار کمی بدهید .

 

برگ های گل جگن نازک و به راحتی خراب می شود :

• باید آبیاری گل را نسبت به قبل بیشتر کنید.

• نگذارید که سطح گیاه خشک شود .

• باید دفعات در هفته را نیز نسبت به قبلا بیشتر کنید .

 

برگ ها از ریشه خراب می شوند:

• این اتفاق زمانی می افتد که آب آن را بیش از حد ممکن بدهید.

• زمانی که دیدید که سطح خاک خشک نمی باشد ، نباید باز آب دهید.

• باید بگذارید تا کاملا خیس شود و بعد باز آب دهید .

 

خط سفید گل جگن از بین رفته است :

• علت از بین رفتن خط سفید ، به دلیل تاریک بودن محیط می باشد.

• باید آن را به محل روشن تری ببرید .

 

روی گیاه ، لکه های قرمز و قهوه ای وجود دارد :

• علت آن حمله حشرات مزاحم می باشد که آفت نام دارند .

• می توانید با سم پاشی و آن هم ۲ بار در هفته از شر آن ها خلاص شوید .

• این کار را باید تا زمانی که لکه ها از بین برود انجام دهید .

 

ریشه های گل جگن روی خاک آمده است : 

• زمانی که ریشه به روی خاک می آید ، زمان آن رسیده است .

• باید آن را در گلدان بهتر و بزرگ تری بگذارید .

• همچنین باید این گیاه در ۳ گلدان گذاشته شود.

مشکلات و بیماری ها و آفات جگن

 

 حذف برگ های خشک:

زمانی که برگ گیاه گل جگن، زرد شد، باید آن را قطع کرد و برگ رو به روی آن را نیز قطع کنید تا تعادل بین آن ها برقرار شود. برگهای گیاه گل جگن دارای رنگ های بسیار زیبا و جذابی میباشد که باعث جذب مشتری می شود. و همچنین این گیاه دارای برگ های سبز می باشد و بسیار زیبا می باشد .

 نصب قیم گل جگن :

گیاه گل جگن جوان و یا از عمر آن ها کمی گذشته است ، و همچنین ساقه های تازه ای دارند و بسیار سخت می باشد و قلم زدن آن بسیار سخت می باشد . می توانید یک نخ را به عنوان قیم در محلی که ساقه می باشد ، ببندید و یک پلاستیک دور آن بکشید . همچنین باید گفت که اگر برگ ها ضخیم می باشد و در برابر هوای خشک مقاوم است ، بهتر است آن را غبار پاشی کنید و آن را در محل مرطوب و به دور از هوای خشک بگذارید که باعث شادابی آن شود . یادتان باشد بعد از اینکه گل را خریداری کردید آن را در نزدیک شیشه ماشین قرار دهید تا هوا بخورد و سالم بماند .

 

 غبار پاشی گیاه جگن :

بودن کنه ، تار عنکبوت و حشرات از مهم ترین آفات گیاه گل جگن زینتی می باشد که باعث آسیب دیدن گیاه می شود . شما می توانید با غبار پاشی بر روی گیاه ، رطوبت آن را تامین کرده و باعث رشد بهتر گل خواهد شد و همچنین از جذب حشرات جلوگیری می کند. می توانید شما هفته ای ۳ الی ۴ بار با آب ولرم و سم مخصوص ، گیاه گل جگن زینتی را غبار پاشی و یا سم پاشی کنید و از دست هر حشرات مزاحم راحت شوید .

خواص درمانی گل جگن :

در طب سنتی از فرآورده های گیاه مزبور برای پیشگیری از نقرس ، روماتیسم و التهاب مفاصل ، برای درمان ، بیماری های پوستی استفاده می شود . همچنین از این گیاه به عنوان معرق و مدر و نیز جهت درمان بیماری های آمیزشی، نفخ، قولنج، بیماریهای کبد، دیابت، آماس، سل ریوی و فقدان قاعدگی استفاده شود .

روش مصرف گیاه جگن به عنوان دارو گیاهی:

در طب سنتی از خیسانده سرد و جوشانده گیاه مزبور استفاده می گردد . برای تهیه جوشانده می بایست ۳ گرم از گیاه به یک فنجان آب افزوده شود . خیسانده سرد نیز با افزودن ۲ قاشق چای خوری از دارو به یک چهارم لیتر آب تهیه می گردد . مقدار متوسط مصرف روزانه این گیاه به صورت جوشانده ۳ گرم و مقدار مصرف خیسانده سرد آن ، یک فنجان است که ۲ تا ۳ بار در روز مصرف می شود .

عوارض جانبی و هشدارهای لازم درباره گل جگن :

تاکنون هیچ گونه عارضه جانبی مضر و خطرناک ناشی از مصرف صحیح و اندازه گیاه معلوم نشده است ولی به کمک بسیاری زیادی را به شما می کند .

 

 

 

روش نگهداری نگهداری گیاه بگونیا خالدار در این مطلب بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *