نگهداری از گل کریسمس یا بنت قنسول

مشخصات کلی :

نام علمی این گیاه زیبا  Euphorbia pulcherrima (افوربیا پولشریما) است. نام‌های دیگر آن در فارسی سرخ برگه ، دختر کنسول و در انگلیسی پوینستیا (poinsettia) است. بلندی این گیاه می‌تواند  از۱۵ به ۹۰ سانتی‌متر هم برسد.امروزه بنت قنسول را به نام گل شب کریسمس می‌شناسند .

 

گیاه آپارتمانی با برگهای سبز و قرمز
 نیازها:

نور مورد نیاز  :

گل کریسمس یا بنت قنسول به نور کامل نیاز دارد. بنت القنسول یک گیاه روز کوتاه به شمار میرود یعنی در شرایط روز کوتاه (پاییز) تولید گل و براکته رنگی میکند و در روز بلند تولید شاخساره می کند.

توجه داشته باشید که در منازل چون بعد از غروب آفتاب لامپ ها را روشن میکنیم ودر واقع طول روز را افزایش می دهیم و به گیاه تاریکی نمی دهیم باعث می شود که گیاه رشد زیادی داشته باشد و گلدهی اتفاق نیافتد.

آبیاری:

آب آبیاری را ۲۴ ساعت در دمای اتاق نگه دارید سپس به گلدان اضافه کنید. تا زمانی که خاک گلدان خشک نشده آبیاری نکنید.

زهکش گلدان را چک کنید که در صورت لزوم آب اضافه از ته گلدان خارج شود. آبیاری زیاد و عدم زهکش مناسب از جمله موارد شایعی است که منجر به نابودی بنت قنسول در منازل می شود.

خاک:

از خاکی با زهکش خوب استفاده کنید. نوع خاک باید به صورتی باشد که بعد از آبیاری گل آلود و غرقاب نماند.  مثلاً مخلوطی از پیت موس+ پرلایت و یا خاک برگ +کوکوپیت برای این گیاه مناسب است.

دما:

بهترین دما برای نگهداری ۱۹-۲۱ درجه در روز و ۱۵-۱۶ درجه درشب می باشد . گرمای زیاد عمر گیاه راکم میکند و نباید نزدیک وسایل گرمایشی قرارداده شود. همچنین به سرما حساس میباشد و نباید در فضای باز قرار بگیرد.

آفت گل کریمس
کوددهی:

مناسب ترین کود ، ۲۰ – ۲۰ – ۲۰ و ۱۰ – ۱۰ – ۱۰ می باشد .
هر ماه می توانید ۳ گرم از این کود را در یک لیتر آب حل کرده و به صورت آبیاری به گیاه بدهید .
زمان گلدهی ، کود دهی را متوقف کنید .

تکثیر:

گیاه بنت قنسول را می توان با قلمه چوب نرم تکثیر کرد. البته ساقه های که گلدار بودند اصلاً مناسب تهیه قلمه نیستند، بلکه بعد از قطع ساقه های گل (سرزنی) و جوانه زنی مجدد ساقه ها می توان از ساقه های جدید که رشد رویشی دارند قلمه تهیه کرد.

اگر بخواهید بنت قنسول خود را برای سال بعد نگه دارید در اوایل  بهار گیاه را سربرداری کنید. بهتر است بر روی هر ساقه ۴-۳ برگ باقی بماند یا ۱۵-۱۰ سانتیمتر از ساقه را باقی بگذارید و بقیه را قطع کنید. آخرین سربرداری ها باید در اواخر مرداد باشد. نتیجه این کار بدست آوردن گیاهی پرپشت است.

 

مشکلات بنت قنسول

 

مشکلات و بیماری های گل بنت قنسول یا گل کریسمس:

ریزش برگها :

عامل آن می تواند کمبود ازت باشد . البته ضعف ریشه ها ، آبیاری زیاد ، بیماری های ریشه و زیادی کودهای شیمیایی هم می تواند باعث زردی و ریزش برگها شود .

شرایط سرما و خاک مرطوب بیماریهای ریشه را افزایش می دهد. اگر برگهای پایین زرد شدند و دچار ریزش شدند حتما شرایط محیطی و رطوبتی خاک گیاه را بررسی کنید زیرا این مسئله ممکن است به دلیل پوسیدگی ریشه باشد.

علت پیچ خوردگی برگ ها:

اگر برگهای جوان به سمت پایین دچار پیچ خوردگی شوند و نوارهای زرد رنگ روی برگها ظاهر شوند، نشانه تجمع و سمیت آمونیوم (نوعی ترکیب حاوی ازت) میباشد.

این امر در دماهای پایین و رطوبت زیاد موجب آسیب رساندن به گیاه شما خواهد شد.

پس حتما در استفاده از کودهای حاوی نیتروژن دقت نمائید.

برگهای پایینی زرد میشوند:

این پدیده، عمده ترین مشکل از مشکلات بنت قنسول هست.

این امر معمولا به دلیل آبیاری زیاد اتفاق می‌افتد.

برای حل این مشکل بهتر است آبیاری گیاهتان را کاهش دهید.

علت خشک شدن گیاه:

خشک شدن این گیاه معمولا در قسمت ساقه و ریشه گیاه اتفاق می افتد .
علت آن آبیاری بیش از حد و نامناسب ، نبود زهکش و تهویه مناسب و بیماری قارچی می باشد و در این صورت مرگ گیاه را به دنبال دارد .

بیماری گیاه بنت قنسول بر اثر قارچ:

این قارچ باعث به وجود آمدن نقاط قهوه ای و زرد رنگ بر روی برگ گل کریسمس می شود .

برای جلوگیری از آن می توانید از قارچ کش ایپرودیون و انیلازین استفاده بفرمایید .

 

علت زرد شدن و ریزش برگ گل کریسمس

 

 

نگهداری گل پریوش را در این مطلب بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *