نگهداری گیاه آفلاندرا یا گورخری چگونه است؟

مشخصات کلی:

 گیاه آفلاندرا ( گیاه گور خری ) با نام  علمی Aphelandra squarrosa  و از خانوادهAcanthaceae می باشد . آفلاندرا گیاهی است بومی برزیل که ارتفاع آن به ۲۵ تا ۵۰ سانتی متر هم می رسد. برگ ها  نوک تیز، نیزه ای پهن، سبز تیره با رگبرگ های سفید مایل به زرد می باشند. گل های این گیاه دارای براکته های زرد رنگی به طول ۸ تا ۱۲ سانتی متر هستند که در اواخر تابستان یا اوایل پاییز ظاهر می‌گردند.

 

گیاه آفلاندرا

 

نیازها:

آب :

گونه های گل آفلاندرا در تمام دوران رشد باید سیراب نگه داشته شوند. گیاه خود را حداقل هفته ای دوبار آبیاری کنید زیرا این گیاهان اگر زمانی بی آب بمانند تعدادی از برگ ها و یا حتی همه آنهارا از دست خواهند داد.

بعد از گل دهی ، گیاه گورخری را بیشتر از یکبار در هفته آبیاری نکنید و اجازه دهید بمدت ۴ الی ۶ هفته بار دیگر شروع به رشد نماید ، هفته ای دو نوبت آبیاری را آغاز نمایید.

نور:

به مکانی پر نور و روشن نیاز دارد اما آن را از نور مستقیم آفتاب محافظت کنید. نور مستقیم آفتاب موجب پیچیدگی و چروکیدگی برگها و ظهور لکه‌های قهوه‌ای رنگ بر روی برگها می‌شود.  نور کافی در محیط رشد این گیاه از جمله مهمترین عوامل برای تحریک این گیاه به گلدهی میباشد. نور کم موجب رنگ پریدگی و عدم شکل‌گیری گلها می‌شود.

خاک مناسب :

مخلوطی از پیت، لوم و شن به نسبت مساوی بهترین محیط رشد ریشه این گیاه میباشد.

رطوبت :

در فصل رشد(بهار و تابستان) هر روز غبار پاشی کنید.جهت تامین رطوبت پایدار به داخل زیر گلدانی سنگریزه آب دار اضافه کنید (ساخت جزیره).توجه نمایید که ته گلدان با آب در ارتباط نباشد،در زمان استراحت گیاه در زمستان کمتر غبار پاشی کنید.

نکته :

هیچ وقت از مواد براق شیمیایی برای تمیز نمودن برگ ها   استفاده نکنید. سعی کنید در زمان آبیاری برگ ها خیس نشوند.

دما :

حداکثر درجه حرارت در تابستان در روز ۲۷ و در شب ۱۸ درجه می باشد.با شروع فصل خزان گیاه به استراحت می رود،در زمان استراحت درجه حرارت را حدود ۱۵ درجه تنظیم کنید.

کوددهی:

از اردیبهشت تا شهریور ، با کود مایع با غلظت ۱ گرم در لیتر هر دو هفته یکبار تغذیه شود .

تعویض گلدان :

گلدان آفلاندرا را هر سال بهار عوض کنید. برای تعویض گلدان ابتدا اجازه دهید خاک گلدان خشک شود. سپس به کمک دست یا بیلچه چند ضربه آرام به بدنه‌ و کف گلدان وارد کنید. خواهید دید که گیاه به راحتی از گلدان بیرون می‌آید. حالا با دست به آرامی خاک قدیمی اطراف ریشه‌ها را جدا کنید. مواظب باشید به ریشه‌ها صدمه نزنید. گلدانی یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه را با خاک تازه پر کنید و گیاه را داخل آن بکارید.

 

 

نگهداری گیاه آفلاندرا یا گورخری

تکثیر

تکثیر آفلاندرا از طریق قلمه ساقه قابل انجام است. در فصل بهار به کمک چاقو یا تیغی تیز و تمیز، یکی از ساقه‌های نسبتا جوان گیاه را ببرید. برای افزایش شانس ریشه دادن قلمه‌ها آنها را در هورمون ریشه زایی قرار دهید. چند گلدان کوچک با خاک تازه و مناسب را از قبل آماده کنید، قلمه‌ها را در آنها بکارید. نکته‌ای که درمورد قلمه گیری این گیاه وجود دارد، فراهم کردن گرما، برای کف گلدان است. برای این کار از پدهای گرم کننده کمک بگیرید و یا گلدان را در محیط گرمی قرار دهید تا  رشد جدید را در قلمه‌ها مشاهده کنید. 

عوارض و درمان آفلاندرا

ساقه ها دراز و منحرف و گیاه خیلی بزرگ شده است:

اگر  فصل زمستان باشد و هوای محیط خیلی گرم باشد گیاه را به محیط سردتری ببرید و شاخه ها را هرس کنید.

گل ها ظاهر نمی شوند:

گلدان سایز برگی دارد در اوایل بهار به گلدان کوچک تری منتقل نموده و تغذیه مصنوعی را شروع کنید تا غنچه ها ظاهر شوند.

گل ها می ریزند و برگ ها خم شدند:

علت این موضوع آبیاری بیش از اندازه، تشنگی و یا گرم بودن هوا میباشد شرایط را بازدید و محیط را مساعد کنید.

برگ ها رنگ پریده هستند:

نور کافی نیست گیاه را به محیط روشنتری منتقل نموده و مراقب نور مستقیم آفتاب باشید.

لکه های قهوه ای روی برگ ها مشاهده می شوند:

نور آفتاب خیلی شدید است گلدان ها را به محل تاریک تری و با نور غیر مستقیم منتقل نمایید.

سطح زیرین برگها دارای تار عنکبوت،برگ ها رنگ خود را از دست داده و در نهایت سقوط می کنند:

کنه ریز قرمز عامل آن است،هر هفته یکبار با سم کنه کش طبق دستور گیاه را سمپاشی نمایید،تامین رطوبت در کاهش آفت نیز موثر است.

برگ های جدیدی خیلی ریز هستند:

خاک گیاه از عناصر غذایی در کمبود است،آن را طبق دستور هر دو هفته یکبار تغذیه ی مصنوعی کنید.

برگ ها میریزند :

گیاه خیلی تشنه است و هوا هم خیلی خشک،گلدان ها را به مدت ده دقیقه درون تشت یا سطل پر از آب وارد کرده و سپس خارج کنید،آبیاری را تنظیم کنید.

بیماری های گیاه آفلاندرا

 

نحوه نگهداری نخل کنتیا را در این مطلب بخوانید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *