آشنایی با نگهداری برگ بیدی یا زبرینا

برگ بیدی یا زبرینا چیست و نیاز های آن کدام است؟

 برگ بیدی دارای انواع مختلفی از گیاهان خشبی و  علفی است که همه آنها چند ساله هستند. برگ بیدی علفی برای نگهداری در خانه از بهترین گیاهان آپارتمانی است و نگهداری نسبتاً راحتی نیز دارد. این گیاه ،  برگهای زیبا و آویزان نیز دارد.

 برگ در گیاه برگ بیدی ، تخم مرغی شکل ، نوک تیز و بدون دمبرگ است و نوارهای باریک در دو رنگ بر روی آن دیده می شود. نوار های سبز و کرم یا سفید از معمول ترین رنگ هایی است که در برگ بیدی دیده می شود ، ولی جالب است بدانید که رنگ بنفش در برگ بیدی نیز طرفداران خاص خود را دارد.

 

نگهداری و مراقبت از برگ بیدی

 

نیازها

 نور:

 احتیاجات نوری آن کم است ، واریته احتیاجات نوری بیشتری دارند ، کنار پنجره بهترین شرایط نوری این گیاه است اما پنجره جنوبی اصلاً خوب نیست نور زیاد برگ را  میسوزاند.

 دما:

 حداقل دما در زمستان ۱۰ درجه و در تابستان درجه حرارت طبیعی اتاق کفایت میکند ، البته در تابستان بهتر است در بالکن در محل سایه نگهداری شود در زمستان هم با شروع یخبندان بهتر است داخل خانه نگهداری شود.

 آبیاری:

 بین دو آبیاری باید خاک خشک شود ، اگه به صورت آویز و در ارتفاع نگه داری می کنید، به دلیل اینکه گرما همیشه به بالا حرکت میکند ، نیاز آبیاری گیاهان نیز بیشتر است.

 رطوبت:

 همان رطوبت داخل منزل برایش کافی است.

 تغذیه :

 هر دو هفته یک بار گیاه را با کود مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور تغذیه کنید.

 خاک مناسب:

 بهترین خاک ، خاک و کود آماده یا خاک گل فروشی است.

 تعویض  گلدان:

 اگر ریشه گیاه از زیر گلدان بیرون زده است باید گلدانش عوض شود.

 تمیز نمودن برگها:

 هر سه هفته یکبار غبار پاشی ، برگ ها را تمیز می نماید. از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

 تکثیر:

 گرفتن قلمه در کلیه فصلهای سال از شاخه ها و کاشت هر پنج عدد در یک گلدان توصیه می شود. گلدان های جدید را انتخاب و درون آنها مخلوط خاک برگ و شن بریزید ، گلدان ها را قبل از کاشت آبیاری کنید تا کاملاً نشست کنند ، با مفتول سیمی باریک یا مداد سوراخ هایی در خاک ایجاد کنید به قلم های حداقل با دو جفت برگ درون آن ها  کاشت کنید ، به طوری که یک جفت برگ زیرین درون خاک قرار گیرد.

 با حذف جوانه های انتهایی برای تهیه قلمه و تکثیر علاوه بر تولید گیاهان و گلدان های جدید در حقیقت باعث بیدار شدن جوانه های جانبی و در نتیجه پر پشت شدن و توپی شدن گیاه میشود.

 

برگ بیدی یا زبرینا

 

عوارض و درمان گیاه برگ بیدی:

 برگ ها نرم و آبکی می شوند و رنگ خود را از دست می‌دهند:  هوا خیلی سرد است ، ممکن است گیاه یخ زده باشد ، در این صورت شاخه های سالم را به عنوان منبعی تکثیر در نظر بگیرید.

 برگها ضخیم و سبز روشن شده اند: تغذیه مصنوعی بیش از اندازه انجام شده است تغذیه را متوقف کنید تا رنگ ابلق  ظاهر شود.

 لکه های سوخته قهوه ای رنگ روی برگها ظاهر شده اند: از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

 نوک برگها به طرف سطح بالایی برگ خم می شوند و سپس سقوط می کند: هوای محیط گرم و خشک است  ، گلدان را به محل خنک تر منتقل نمایید و غبار پاشی را فراموش نکنید ، آبیاری را زیاد تر و گلدان را در معرض اشعه مستقیم آفتاب قرار ندهید.

 قاعده ساقه ها نزدیک به سطح خاک می پوسند: آبیاری زیاد است ، اجازه دهید سطح خاک گلدان بین دو آبیاری خشک شود سپس آبیاری کنید، اگر قاعده ساقه فاقد برگ ولخت است،  گیاه پیر شده است از ساقه های سالم آن به عنوان منبع تکثیر استفاده کنید. زهکش را بازدید کنید.

 برگها بدشکل و چسبناک هستند ، حشرات سبز رنگی روی آن ها مشاهده می شود:  آفت عامل آن است. هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم برطرف شود.

 برگ ها قهوه ای ، چروک و خشک می‌شوند و حاشیه آنها زرد یا قهوه‌ای است: غبار پاشی کنید ، خشکی محیط عامل آن است.

 برگ ها خیلی رنگ پریده و لکه های قهوه ای روی آنهاست:  گیاه از تابش مستقیم آفتاب  رنج می برد، محل گلدان را عوض کنید.

 نوک برگها به طرف پشت برگ خم می شوند و سطح زیرین آنها دارای تار عنکبوت است: کنه ریز قرمز عامل آن است ، با سم کنه کش طبق دستور هر دو هفته یکبار سمپاشی کنید.

 

نحوه نگهداری گیاه دراسنا را در این مطلب بخوانید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *