قاشقی یا پپرومیا گیاهی همیشه سبز

هر آن چه که باید در مورد  گیاه قاشقی بدانید :

پپرومیا گیاهی همیشه سبز است و برگی نیمه گوشتی دارد . اندام کوچک این گیاه ارتفاعی حدود ۲۵ سانتی متر را میسازد . این گیاه میتواند به شکل ساده و یا ابلق وجود داشته باشد که در واریته ابلق ، لکه های سفید یا کرم رنگ روی برگ های آن ظاهر میشود . زادگاه این گیاه در جنگل های سایه دار است و به همین دلیل مقاوم به سایه درون آپارتمان نیز هست.

پپرومیا قاشقی ابلق

اگر دیدید شاتونی سبز رنگ روی گیاه همیشه سبز شما ظاهر شد ، بدانید که گل پپرومیا است که هیچ ارزش زینتی ندارد . ساقه گل دهنده را حذف کنید تا رویش گیاه ادامه یابد . گیاه پپرومیا را در خانه های قدیمی هم میتوانید به وفور ببینید . این گیاه آپارتمانی مقداری آب در برگ های گوشتی خود ذخیره میکند ، نور چندانی نیاز ندارد و مقاومت خوبی نشان میدهد . 

نور و دمای مورد نیاز برای گیاه مقاوم آپارتمانی :

پپرومیا قاشقی سرمای زیاد را تحمل نمیکند و نهایتاً تا ۱۰ درجه سانتیگراد میتواند دوام بیاورد دمای مناسب محیط در فصل رویش ۳۰-۲۴ درجه سانتیگراد است . و میتواند سایه فضای داخلی خانه ها را هم تحمل کند . نور فلورسنت باعث مرگ پپرومیا قاشقی خواهد شد . 

آبیاری پپرومیا قاشقی : 

همانطور که گفته شد  برای نگهداری قاشقی نگهداری قاشقی میتواند مقداری آب را در برگهای گوشتی خود ذخیره کند و دچار بی آبی نمیشود . برای آبیاری این گیاه صبر کنید تا سطح خاک کامل خشک شود ولی بی حال و پژمرده نشود . در زمستان دو هفته یکبار و در تابستان هفته ای یکبار پپرومیا قاشقی را آبیاری کنید . پپرومیا نیاز به رطوبت چندانی ندارد و یکبار اسپری برگی در هفته برای آن کافی است.

خاک مناسب پپرومیا :

بهتر است خاک سبک انتخاب کنید تا انباشته شدن آب به پپرومیا قاشقی لطمه نزند . ترکیب مساوی از پیت، ماسه و خاک باغچه برای این گیاه مناسب است . کف گلدان را هم سنگریزه بریزید . 

تغذیه و کوددهی :

 برای نگهداری این گیاه کود محلول در آب را دو هفته یکبار به پپرومیا قاشقی تغذیه کنید . رنگ روشن برگها یا رشد کم آن ها نشان میدهد که نیازمند کوددهی شده است.

 

نکاتی برای نگهداری از پپرومیا قاشقی :

  1. گلدان پپرومیا قاشقی را در بهار تعویض کنید . 
  2.  برگها ترد و شکننده هستند و برای تمیز کردن آن ها به احتیاط برخورد کنید . 
  3. غبارپاشی بیش از حد باعث ایجاد لکه هایی روی برگها می شود . 
  4. آبیاری بیش از اندازه باعث پوسیدگی گیاه میشود .

 

درمان مشکلات و بیماری های پپرومیا :

رنگ زرد گیاه و کنه های ریز قرمز رنگ در زیر برگ: سمپاشی هر دوهفته یکبار انجام شود

کپک خاکستری : غبارپاشی را متوقف کنید و گلدان را به مکان گرمتر ببرید . 

برگها خم شده/ خشکی هوا و نبود آب : آبیاری و غبار پاشی فراموش نشود .

برگها کم رنگ و سفید / نور زیاد است : به مکان کم نور و نیم سایه منتقل شود .

برگ یا ساقه سیاه شده : آبیاری را کم کنید .

برگها رنگ پریده و توقف رشد : کوددهی و تغذیه انجام دهید .

برگها چروک شده اند : گلدان را به مکان خنک تر ببرید .

برگها سقوط میکنند : گلدان را به مکان گرم تر ببرید .

گیاه پپرومیا قاشقی

تکثیر پپرومیا قاشقی :

تکثیر این گیاه از طریق کاشت بذر و قلمه های ساقه صورت میگیرد . برای قلمه زدن گل قاشقی از شاخه های یکساله گیاه در فصل بهار و تابستان قلمه بگیرید و در ماسه قرار دهید تا ریشه دار شود . اگر پپرومیا قاشقی از گونه ای است که برگهای بسیار گوشتی دارد ، میتوانید برگ آن را درون ماسه یا کوکوپیت و پرلیت قرار دهید تا ریشه دار شود . در این حالت بهتر است نصف بر درون بستر قرار گیرد .

 

 

نگهداری برگ عبایی را در این مطلب بخوانید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *