نگهداری گیاه زیبای پاچیرا

مشخصات کلی :

گیاه پاچیرا با نام علمی “Pachira Aquatica“بومی آمریکای مرکزی و شرق آسیا بوده و  به گیاه پول و شانس معروف میباشد  پاچیرا در منزلتان براحتی زندگی و رشد میکند. شاید بتوان گفت گیاهه کم توقعی است . آب کم، نور غیر مستقیم پشت شیشه و نگهداری آسان از خصوصیات ان است.
بهتر است آب به تنه پاچیرا نزنید تا در شرایط نگهداری در منزل و یک سری از محدودیت هایی که هست دچار بیماری قارچی نشوید.نکته ی جالب اینه که میتوانید ساقه های پاچیرا رو مثل موهای دخترتان ببافید و به زیبایی گیاهتان روز به روز بیافزایید.

تقویت پاچیرا
تقویت پاچیرا

نیازها:

آبیاری پاچیرا :

هفته ایی ۱ تا ۲ بار (زمستان ها که هوا سرد میشود گیاهانتان را کمتر آب بدهید) یادتان باشد این گیاه رطوبت را دوست دارد.(البته نه خیسی و ماندابی را)

نور مناسب پاچیرا:

بهترین جا نور پشت پنجره میباشد. در واقع میزان نور مورد نیاز برای این گل تا حد متوسط است و حتی تا سه روز اگر در سایه باشد مشکلی برای آن پیش نمی آید . در معرض نور مستقیم آفتاب نیز قرار نگیرد.

رطوبت: 

تقریبا نیاز رطوبتی بالای دارد .میزان رطوبت هوا برای پاچیرا بسیار مهم میباشد. این میزان  باید حدود ۴۵ الی ۵۵ درصد باشد. نیاز رطوبتی این درخت را با قرار دادن یک سینی حاوی سنگریزه و آب در زیر گلدان( ساخت جزیره) و همچنین اسپری کردن آب دو روز یکبار برطرف کنید زیرا حداقل رطوبت مورد نیاز این گیاه  ۵۰% است.

دمای مناسب پاچیرا:

پاچیرا یک گیاه گرمسیری است ولی نه به این معنا که آنرا در افتاب مستقیم قرار دهید و نور و حرارت بالایی ببیند بلکه نیاز دمایی آن مثل دمای منزلتان است . و باز هم اگر دنبال عدد هستید به ۱۴ تا ۲۷ بسنده کنید.

خاک پاچیرا :

خاکهای سبک و پیت ماس (زه کشی خوب)
خاکهای سنگین و با زهکش  نامناسب و ضعیف باعث تجمع بیش از حد آب و ایجاد مانداب میشود که خود سر آغاز ایجاد و شروع بیماریهای قارچی ریشه و ساقه میباشد .

درختچه پاچیرا
درختچه پاچیرا

کوددهی:

ماهی یک بار تغذیه با کود کامل برای این گیاه کافی می باشد.

روش تکثیر پاچیرا :

قلمه و بذر (در ایران با استفاده از قلمه ایی که حداقل دارای ۲ یا ۳ بند باشه و در شروع فصل سرما بهتر است شروع کنید)

تکثیر از طریق بذر:

۲۴ تا ۴۸ ساعت بذر را در آب ولرم قرار دهید سپس در خاکی نرم و مرطوب به عمق ۱ سانت بکارید و روی لبه گلدان را به وسیله پلاستیکی شفاف کاور کنید گلدان را در اتاقی روشن با دمای ۲۴ درجه قرار دهید و منتظر سبز شدن باشید بعد از سبز شدن کاور را بردارید و گلدان به کنار پنجره شمالی انتقال دهید.

تکثیر از طریق قلمه:

ساقه های جدید را در آخر پاییز جدا کنید طوری که حداقل ۲ گره داشته باشند و در پرلیت یا پیت ماس فرو کنید بعد از ریشه دهی آن را به گلدان  حاوی خاکی سبک و پر انرژی انتقال دهید.

آفات و بیماری های پاچیرا :

پوسیدگی تنه یا ساقه و ریشه:

مراقب باشید در اثر آبیاری زیاد یا اب دهی و خیس کردن بیش از حد تنه و بند ها دچار پوسیدگی نشود.

بیشترین آسیب پاچیرا پوسیدگی ساقه بوده است. شاید با آبیاری به اندازه و جلوگیری از تجمع آب در پای ساقه بتوان جلوی این عارضه را گرفت. سعی کنین حین آبیاری ساقه آن را خیس نکنید.

زرد شدن برگها :

زرد شدن برگها می‌تواند ناشی از کمبود رطوبت، تعویض بیش از حد مکان گلدان و یا کوددهی زیاد باشد.

بیماری پاچیرا
بیماری پاچیرا

 

 

 

نگهداری کاج نانا را در این مطلب بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *