نگهداری و مراقبت از گل حسن یوسف

مشخصات کلی:

 گل حسن یوسف  گیاهی همیشه سبز بوده که چندین سال عمر میکند این گیاه به صورت سالانه رشد می کند اما چون جزء گیاهان مناطق گرمسیری می باشد حتی کوچکترین یخبندان و سرما را نمی تواند تحمل کند. این گیاه دارای  تنوع رنگی بسیار زیادی می باشد به همین دلیل باعث شده نظر علاقه مندان به پرورش گل و گیاه را به خود جلب کند. واریته های این گیاه  می‌تواند تا ارتفاع یک متری و عرض  ۳۰ تا ۹۰ سانتیمتر رشد  کند.

 این گیاه برای انسان غیر سمی است ، اما شیره این گل باعث سوزش جزئی پوست میشود. روغنهای داخلی این گیاه برای سگ ها ، گربه ها و حیوانات دیگر سمی باشد.

علت پژمرده شدن گل حسن یوسف

 

 مراقبت:

 همیشه سعی کنید گیاه حسن یوسف را مرتب حفظ کنید و برای رشد متراکم تر و جمع و جور تر جوانه های انتهای نوک ساقه را قبل از بزرگ شدن و دراز شدن خراب کنید.این گیاه به طور کلی به نور زیاد ، آبیاری مناسب، دمای گلخانه ای بین ۲۰ تا ۳۵ درجه و محیط مرطوب نیاز دارد.

 نیازها

نوردهی:

این گیاه بسیار نورپسند می باشد اما به نور غیر مستقیم و مناسب احتیاج دارد. بهترین جا پشت پنجره آفتاب گیر می باشد.هرچقدر که نور بیشتر باشدرنگ برگ ها روشن تر می باشد و هر چقدر که نور کمتر باشدرنگ برگ ها تیره تر خواهند بود ساقه های آن نازک تر دراز تر و شکننده تر می شود.

 خاک:

 هر خاک معمولی ، مرطوب اما خوب زهکشی شده برای این گیاه مناسب است. ترکیب خاک برگ و خاک باغچه و ماسه برای این گیاه پیشنهاد می شود.

کوددهی:

با کودهای محلول در آب یا مایع تقریبا هر دو هفته یکبار در فصل بهار و تابستان  آن را تغذیه کنید اما پیشنهاد می شود با رعایت نیازهای اصلی این گیاه دیگر نیازی به کوددهی ندارید و بهتر است که از کودهای شیمیایی  حدالامکان استفاده نشود.

 

تقویت و کوددهی گل حسن یوسف

آبیاری:

گل حسن یوسف همیشه تشنه است به همین دلیل باید همیشه خاک آن در فصل رشد یعنی بهار و تابستان مرطوب باشد اما از باتلاقی شدن خاک جلوگیری کنید چرا که باعث بی حال شدن ، سیاه شدن ساقه ، پژمرده شدن حسن یوسف شما می شود ،حتماً زهکشی گلدان خود را بررسی کنید.

 در زمستان دفعات آبیاری را کمی کاهش دهید. در طول رشد گیاه هرگز نباید خاک آن  خشک  شود.

تامین رطوبت:

حسن یوسف رطوبت متوسط نیاز دارد شما میتوانید با قرار دادن ظرف آبی در اطراف گلدان خود و یا اسپری آب از فاصله ۳۰ سانتی متری به مقدارخیلی کم رطوبت مورد نیاز آن را تامین کنید.

تعویض گلدان:

به طور کلی هر وقت احساس کردید که گیاه به جای بزرگتری نیاز دارد گلدان آن را تعویض کنید این زمان می تواند بین ۶ ماه تا ۱ سال باشد.اگرریشه‌های گیاه از سوراخهای کف گلدان خارج شده بود نسبت به تعویض گلدان اقدام کنید.

 

تکثیر:

تکثیر این گیاه به دو روش قلمه زدن و کاشت بذر میسر است. کاشت از طریق بذر در هر یک از فصول سال امکان پذیر می باشد. می توانید بذر ها در یک ظرف کم عمق با یک لایه رویی نازک از خاک در حالت رطوبت قراردهید و سپس اندکی زمان بدهید. خواهید دید جوانه ها یکی پس از دیگری سر از خاک بیرون می آورند که با انتقال هریک از آنها به یک گلدان مجزا با زهکش و خاک و رطوبت مناسب فرآیند تکثیر از طریق بذر پایان می پذیرد.

دیگر روش تکثیر گیاه حسن یوسف کاشت از طریق قلمه زدن است که ساقه  ای از این گیاه با تعداد مناسبی از گره ها را در خاک گلدان قرار دهید و گلدان را به محل مناسب این نوع گیاه انتقال دهید، زمان بدهید تا ساقه در خاک ریشه دار شود. تمام برگهای نیمه پایینی قلمه را بکنید و دور بریزید. این کار برای اینکه تمام انرژی گیاه صرف ریشه زایی گردد، ضروری است.

 

تکثیر گیاه گل حسن یوسف

آفت ها:

از جمله آفت هایی که آسیب جدی به گل حسن یوسف می زنند شپشک آرد آلود و شته ها می باشند .در صورت مشاهده اصلا نگران نباشید اگر تعداد کمی از برگ ها و ساقه ها درگیر این آفت ها شدند با کمی آب ولرم مناطق درگیر را شست و شو دهید.

ولی اگر مشاهده کردید آفت ها  و شته های ارد مانند سمج تر از این ها هستند با استفاده از نوک گوش پاک کن که آن را اآغشته به مقداری مایع ظرفشویی، سرکه ، الکل و یا شیره تنباکو  کردیده اید مناطق درگیر را پاک کنید و سپس به کمک آب کاملا ولرم گیاه را به آرامی تمام با استفاده از نوک انگشتان شست و دهید و اگر هیچ کدام از این ها نتیجه نداد از سم های سیستمیک مانند سم کونفیدور استفاده نمایید .

 

بیماری های حسن یوسف :

ساقه حسن‌یوسف سیاه شده است : آبیاری بیش از حد و تهیه نامناسب خاک گلدان موجب سیاه شدن ساقه حسن‌یوسف می‌شود

برگها زرد میشود می ریزند:  میتواند از کمبود رطوبت یا تشنگی باشد شرایط را  بررسی کنید..

برگهای پایین زرد شده و میریزند: آبیاری زیاد است آبیاری را کم کنید و زهکش گلدان را بررسی کنید.

برگها خشک شده و میریزند: به خاطر خشکی و گرمی هواست آبیاری را  طبق دستور بالا تنظیم کنید.

برگها در حالی که سالم هستند، میریزند : هوا سرد است و یا ممکن است از آبیاری کم هم باشد.

گیاه خود را انداخته است:  عوامل مختلف عامل آن است به خاطر تشنگی یا آبیاری زیاد  یا سرما یا کمبود نور ویا از همه مهم تر نور مستقیم خورشید باشد!! شرایط را بازرسی کنید.

رنگ برگها کمرنگ و محو میشود : بدلیل نور کم و یا احتمالا استفاده از کود شکری (ازته) می باشد.

نقاط سوخته روی برگ  بوجود آمده : از غبار پاشی جلو آفتاب و یا نور مستقیم آفتاب می باشد.

علت زرد شدن برگ گل حسن یوسف

نگهداری گل پرنده بهشتی را در این مطلب بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *