برگ عبایی و نگهداری آن

در متن زیر ضمن معرفی گیاه برگ عبایی به نحوه نگهداری آن و مشکلات و بیماری های آن می پردازیم

 

معرفی:

این گیاه آپارتمانی بدون ساقه هوایی زندگی میکند. برگ های سبز تیره آن پهن و براق هستند و تا ۵۰ سانتیمتر طول خواهند داشت. دمبرگ بلند این گیاه به طور مستقیم از درون خاک بیرون می آیدو ظاهر کلی آن را تشکیل می دهد. این گیاه بدون توجه زیاد میتواند سال های طولانی زندگی کند و گیاهی مقاوم است.

برگ عبایی

نیاز ها:

  • نور:

 برگ عبایی نیم سایه نیم آفتاب را ترجیح میدهد. بهترین گیاه برای محیط کم نور مثل سرویس های بهداشتی می باشد. نور کامل آفتاب اعث ایجاد لکه هایی سوخته در برگ میشود.این بدین معنی نیست که نور بیشتر برایش خوب نیست!.

  • دما:

بهترین دما،درجه حرارت مناسب برای زندگی در اتاق است. این گل دماهای زیر صفر را نیز میتواند تحمل کند.

  • آبیاری :

در هرفصل بین دو آبیاری خاک خشک میشود ولی دشمن این گیاه آبیاری زیاد است. بهتر است با آب بدون املاح آبیاری کرد تا از زردی برگها به خاطر سنگینی و قلیایی شدن خاک جلوگیری شود. آبیاری با آب سنگین باعث زردی برگها میشود.

  • رطوبت:

کلاً به رطوبت نیازی ندارد.همان رطوبت طبیعی محیط برایش کافی می باشد.

  • تغذیه:

برگ عبایی به کمبود آهن بسیار حساس است بنابراین اسیدهیومیک با آهن هر دو هفته یکبار تغذیه کنید و هرماه یکبار با کود کامل هم تغذیه شود.

  • خاک مناسب:

خاک های کمپوست آماده کاشت برای نژادهای برگ سبز و کمپوست بدون کود برای واریته های ابلق توصیه میشود.زیرا کود ازته زیاد باعث از بین رفتن ابلقی برگ میشود.

  • تعویض گلدان:

ریشه ها دوست دارند در هم بروند. هر ۳ یا ۴ سال یکبار گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض کنید.

  • تمیز نمودن برگها:

با پارچه یا اسفنج مرطوب هفته ای یکبار برگها را تمیز کنید. از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید به جای آن از ترکیب آب لیمو صنعتی و آب استفاده کنید و برگها را برق بیندازید.

  • تکثیر:

تقسیم ساقه های زیرزمینی در موقع تعویض گلدان در بهار توصیه میشود . داخل هر گلدان بزرگ، سه عدد از گیاه کاشته شود تا جمع سه عدد با هم زیبایی خاصی به محیط شما بدهد، در ضمن از گلدان های گرد استفاده کنید تا محیط را بزرگتر نشان بدهد.

 

آبیاری برگ عبایی

 

 

عوارض و درمان:

زخم های سفید پنبه ای در سطح زیرین برگها به وجود آمده اند:حمله حشره مخصوص باعث این عارضه است. هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند، با پنبه آغشته به سم هم میتوانید لکه ها را خیس کنید.

برگها به زردی میروند و سقوط می نمایند: آبیاری بیش از اندازه است، اجازه دهید در فاصله بین دو آبیاری سطح خاک خشک شود. زهکش را بازدید کنید.

برگها شکاف برمیدارند: تغذیه زیاد است، آن را تا تابستان متوقف کنید، تغذیه را هر ماه فقط یکبار و با نصف میزان توصیه شده انجام دهید.

برگها نرم و آبکی و سبز تیره هستند: هوا خیلی سرد یا یخ زدگی موجب آن است، گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

در طول رگبرگها نقاط زرد رنگ مشاهده میشود و لکه های قهوه ای روی ساقه و سطح زیرین برگها ظاهر شده اند: حشره و آفت عامل آن است، با سم حشره کش نفوذی هر ماه یکبار طبق دستور سمپاشی کنید تا زمانی که از بین بروند.

لکه های سوخته و قهوه ای روی برگها مشاهده میشود: گیاه را از اشعه مستقیم آفتاب در امان نگه دارید. برگ های صدمه دیده را از قاعده قطع کنید.

برگها دارای نقاط ریز قهوه ای هستند : ضایعه مربوط به استفاده از مواد براق کننده شیمیایی است و از آن ها استفاده نکنید.پارچه و اسفنج مرطوب را به کار ببرید.

برگها رنگ پریده هستند: هوا خشک و خاک گلدان ضعیف است، گلدان را تعویض کنید و گیاه را آبیاری نمایید.

برگها رنگ خود را از دست داده اند و در سطح زیرین آنها تار عنکبوت مشاهده میشود: عامل آن کنه قرمز ریز است، هر ۱۴ روز یکبار با سم کنه کش طبق دستور سمپاشی کنید.  غبارپاشی در کاهش آفت مؤثر است.

 

تقسیم ریشه:

الف) زمانی فرا میرسد که گلدان تحمل حجم ریشه را ندارد و در حالت ترکید است ، در بهار گیاه را از گلدان خارج بکنید.  به نرمی خاک های اطراف ریشه ها را کنار بزنید.

ب)وضعیت ریشه ها و چگونگی تولید ساقه های زیر زمینی به شما میگوید که از گیاه مادری چند گلدان تهیه و تکثیر نمایید، با کارد تیز گیاه را تقسیم و در گلدان های کوچک تر جدید کاشت کنید. برای مدت دو روز آبیاری نکنید.

 

 

نحوه نگهداری گیاه قاشقی را در این مطلب بخوانید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *