خواص و مضرات مصرف دارچین چیست؟

کلیات گیاه شناسی:

 دارچین – نام علمی Zelanicuum cinnamnoInulin
گیاه دارچین است از تیره برگ بو، دارچین از قدیم الایام در دنیا به کار می رفته است، در مصر حتی قبل از ساختمان اهرام ثلاثه مصر برای درمان امراض مختلف مصرف می شده است. اسم دارچین Cinnamon از کلمه عربی Kinnamon مشتق شده و در کتاب مقدس به آن اشاره شده است، و در مراسم مذھی یهودیان به کار می رفته است. دارچین پوست درختی است، که تا ۱۰ متر ریشه می کند برگ این درخت سبز سیر و دارای گل های به رنگ سفید می باشد. پوست این درخت را کنده و معمولاً پودر می کنند و در غذای اصلی یا به عنوان چای از آن استفاده می کنند.

 

درخت دارچین
درخت دارچین

خواص دارویی:

دارچین رمز جوانی است و مصرف روزانه آن انسان را سلامت جوان نگه می دارد. دارچین برای زیاد شدن و بازیافتن نیروی جنسی نیز به کار می رود، کلیه را گرم می کند و ضعف کمر و پاها را از بین می برد و کم خونی را درمان می کند. دارچین بهترین دارو برای دردهای عضلانی است، و جدیداً در آمریکای شمالی و کانادا کرم هایی به بازار آمده که دارای دارچین است و برای رفع درد به کار می رود.

حتما تا به حال متوجه شده اید که بعد از خوردن دارچین در همه چیز را زیبا می بینید و چقدر آرام هستید. این خاصیت دارچین است، زیرا دارچین اثر آرام کنده وشاد کننده دارد و از بسیاری از داروهای آرام بخش بهتر است . و در حقیقت می توان گفت دارچین گیاهی است خدایی، زیرا در دارچین ماده ای است به نام Cinnamodelyde که روی حیوانات و انسان اثر آرام بخش دارد.

اثر مهم  دارچین :

اثر مهم دیگر دارچین پائین آوردن تب می باشد و حتی امروزه دارچین را به صورت قرص و کپسول در آورده اند، که به عنوان تب بر به کار می رود. شما می توانید به آسانی با نوشیدن یک فنجان چای دارچین تب را به سرعت پائین بیاورید.

دارچین رگها را باز می کند، و اثر خوبی در گردش خون دارد. دارچین خاصیت عجیب دیگری دارد، و آن قوی کردن مصونیت بدن در مقابل امراض است. حتی می توان گفت که اثر پنی سیلین و آنتی بیوتیک را به مقدار زیادی دارا ست. اگر حسکردید که ضعیف شده اید و ممکن است مریض شوید چای دارچین را فراموش نکنید و حتی اگر سرما خورده اید یا ضعف شدید دارید چای دارچین بهترین دارو است.

یکی از دانشمندان انگلیسی در کتابی که قرن نهم تالیف نمود ادعا کرد که دارچین معده را تمیز و آرام و قوی می کند. بنابراین اگر ناراحتی معده دارید حتما از دارچین استفاده کنید، دارچین با این همه خواص طعم بسیار خوبی دارد. حتی اگر چای معمولی می نوشید آن را با یک قطعه پوست دار چین به هم بزنید، که طعم آن را بهتر کند،بی دلیل نیست که در گذشته سلمانی ها که در حقیقت دکترهای طب قدیم بودند به مشتری های خود چای دارچین می دادند .

خواص دارچین برای معده و لاغری و کلیه

اسانس دارچین:

اسانس  گیاه دارچین که تنها قسمت مهم دارچین است، به مقدار یک درصد در پوست درخت مذکور وجود دارد و از تقطیر آن با آب نیز حاصل می شود این اسانس در صورت تازه بودن به رنگ زرد روشن است، ولی به مرور زمان و به علت اکسیده شدن به رنگ های زرد طلایی و سپس قهوه ای مایل به قرمز در می آید. دار چین اولین بار در سریلانکا یافت شد و بعد از آن، تمام دنیا این چاشنی را شناختند و برای طعم بهتر غذاها استفاده کردند.

یک قاشق چای خوری دارچین، حاوی ۲۸ میلی گرم کلسیم، ۱ میلی گرم آهن و بیشتر از ۱ گرم فیبر و مقدار زیادی ویتامین های C و B و منگنز است. هم چنین مقدار ۱.۲گرم کربوهیدرات دارد. دارچین بومی سری لانکا و جنوب هند است و پوست درختچه آن کاربرد فراوانی به عنوان ادویه دارد. برای تهیه دارچین، پوست این درختچه را جدا کرده و معمولا پودر می کنند و در غذا یا چای از آن استفاده می کنند.

تحقیقی درباره اثر دارچین بر نفخ معده:

با بررسی اثر دو گیاه دارچین و سیاه دانه بر روی نفخ معده، نتایجی که به دست آمد نشان داد ۶۰ درصد افرادی که سیاه دانه، ۹۰ درصد افرادی که مخلوط دارچین و سیاه دانه و ۱۰ درصد افرادی که دارچین استفاده کرده بودند، بهبود یافتند. از طرف دیگر درصد بهبود یافتگان با مصرف مخلوط دارچین و سیاه دانه، در زنان و مردان یکسان بود.

 

مضرات دارچین :

 گیاه دارچین به دلیل داشتن طبیعت گرم می‌تواند در افراد گرم مزاج با عوارضی چون خشکی پوست، خارش بدن، گرگرفتگی، خارش گوش و گلو و … همراه باشد، لذا باید با توجه به مزاج مصرف شود.

مصرف مقادیر زیاد دارچین،‌ باعث تپش قلب،‌ بی‌خوابی و افسردگی می‌شود.

اثرهای مضر مصرف زیاد دارچین، عبارت است از، التهاب یا ورم کردن پوست، زخم ها و ترک های گوشه دهان و سوزش معده. دارچین، از لخته شدن خون جلوگیری می کند اما زیادی آن در خون باعث بروز مشکل های خونی و گردش خون می شود به ویژه اگر با داروهایی مانند آسپرین که باعث رقیق شدن خون می شود مصرف شود مشکل را ۲ برابر می کند.

 

مضرات مصرف دارچین

اکثر متخصصین زنان و زایمان توصیه می کنند زنان باردار از مصرف دارچین و فراورده های آن در طول دوران بارداری، حتی به مقدار خیلی کم خودداری نمایند. چرا که می تواند منجر به زایمان زودرس شود پس بهتر است این ریسک را نپذیریم.

به طور کلی مصرف ادویه ها از جمله دارچین در دوره شیردهی باعث ناراحتی معده نوزاد می شود و باید محدود شود. معده درد، اسهال یا استفراغ نشان دهنده ی این است که سیستم گوارشی کودک به این نوع غذاها حساس میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *