روش نگهداری گل استکانی

مشخصات کلی:

گل استکانی با نام علمی Campanula که در زبان انگلیسی با نام Bell Flower یا گیاه زنگوله ای شناخته می شود یکی از گیاهان زینتی نسبتاً پرطرفدار بوده که گلهایی کوچک و خوشه ای تولید می کند.

گلهای این گیاه همانند استکان یا زنگوله به رنگ های آبی، سفید، صورتی و… با عرض ۲ تا ۳ سانتی متر ظاهر می شود، ارتفاع این گیاه از ۲۰ تا ۴۰ بوده و گاهی به ۷۰ سانتی متر  نیز می رسد و می توان آن را در گلدان و باغچه در محیطی گرم و معتدل پرورش داد.

نیازها:

نور:

این گیاه به نور فراوان به صورت مستقیم ویا پراکنده نیاز دارد.گل استکانی گیاهی روزبلند بوده و برای گلدهی نیاز به طول روز بلند دارد ودر طول روز کوتاه گل نمی دهد مگر اینکه نور اضافی برای آن تامین شود.این نور اضافه می تواند در شرایط گلخانه و توسط لامپ های مختلف تامین شود.

آبیاری:

نیاز آبی این گیاه در حد متوسط می باشد.
خاک این گیاه بایستی در طول دوره فصل رشد مرطوب نگه داشته شود و محیط اطراف ریشه مرطوب بماند.
در دوره رکود گیاه آبیاری به تدریج صورت می گیرد.

 

عکس گل استکانی

خاک:

خاک گلدان شامل خاک آلی ،پیت و ماسه به نسبت های مساوی می باشد.تعویض گلدان در فصل بهار انجام می شود.

کوددهی:

تغذیه گیاه در هر دو هفته یک بار از ماه بهار تا اواخر دوره گلدهی توسط کود مایع صورت می گیرد.از کود NPK برای آن می توان استفاده کرد.

دما:

گل استکانی قرمز نیاز به هوایی معتدل دارد و گرمای بیش از حد باعث عدم گلدهی می شود، در مناطق گرم بهتر است گیاه را در نیم سایه بکارید یا اگر در گلدان کاشته اید به محلی با دمای بهتر منتقل کنید.

برای رشد گیاه بالغ دمای ۲۵ تا ۳۰ درجه توصیه می شود، رشد این گیاه در دمای زیر ۱۰ درجه متوقف شده و در دماهای کمتر از ۳ تا ۰ درجه از بین می رود.

تکثیر

در بهار از طریق بذر می توان آن را تکثیر کرد.این گیاه بهارگل بوده لذا بذر آن بهتر است اواخر بهمن یا اوایل اسفند کاشته شود.بذر این گل به دلیل ریز بودن باید سطحی کاشته شود.بعد از حدود یک ماه نشاهای ۴ تا ۶ برگی منتقل شده و در شرایط مناسب رشد می کنند.

جهت ازدیاد بوته از طریق قلمه ساقه با ۳ تا ۴ جفت برگ،در اواخر تابستان در دمای ۱۲ الی ۱۶ درجه سانتیگراد و در بهار در دمای ۱۰ الی ۱۳ درجه سانتیگراد اقدام می شود.پایه قلمه ها جهت تسهیل ریشه زایی،در درون گلدانی با مخلوطی از خاک پیت و ماسه به نسبت مساوی قرار داده می شود.

سطح روی گلدان را باید توسط پوشش پلاستیکی پوشانده و در مکانی با نور فیلتر شده قرار داد.پس از حدود سه هفته،زمانی که قلمه ها ریشه دار شدند،بوته ها به گلدان های متوسط انتقال داده می شوند.

آفات و بیماریها:

گیاه استکانی خیلی حساس به آفات و بیماری ها نیست ولی در شرایط رطوبت زیاد بایستی بوته ها از خسارت ناشی از کپک خاکستری دور نگه داشته شوند.

 

تکثیر گل استکانی

 

 

 

روش نگهداری گل محبوبه شب را در این مطلب بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *