شرایط نگهداری ساکولنت سدوم

مشخصات کلی :

ساکولنت سدوم ! اسم علمی این گیاه Sedum rubotinctum ، از  خانواده  Crassulaceae میباشد. این جنس دارای  ۶۰۰ گونه از گیاهان خشبی ، غیر خشبی و علفی یک ساله وچند ساله خزان کننده و همیشه سبز گوشتی است. گل های آنها ستاره ای و زرد کمرنگ، صورتی و سفید می باشند، که روی یک پانیکول انتهایی ظاهر می شوند.

ساکولنت سدوم طرز نگهداری
ساکولنت سدوم طرز نگهداری

نیازها:

نور:

سدوم ها به نور زیادی احتیاج دارند ولی آنها را در فصل تابستان در معرض آفتاب شدید قرار ندهید. همچنین سدوم ها در جاهای تاریک و کم نور از بین خواهند رفت.

آبیاری:

نیاز آبی آن‌ها بر خلاف کاکتوس متوسط  می‌باشد. به عنوان مثال در فصل پاییز هفته‌ای دوبار و در زمستان ۴ الی ۱۰ روز یک‌بار و در تابستان می‌توانید هفته‌ای ۱ بار اقدام به آبیاری این گیاه شود.

خاک:

مخلوطی از خاک باغچه، خاک رس و ماسه شسته برای رشد این گیاه مناسب است. خاک این گیاه باید سبک و بازهکشی بالا داشته باشد.

نگهداری گل سدوم قرمز

دما :

در طی تابستان دمای ۱۸-۲۱ و در زمستان دمای حدود ۴-۵ درجه سانتی گراد را تحمل می‌کنند اما مکان گرم‌تر در طی زمستان برای آنان مناسب است.

کوددهی :

برای تقویت سدوم ها  می توانید طی فصل بهار تا پاییز هر سه هفته یک بار یه آن کود کامل ۲۰-۲۰-۲۰ بدهید. البته بهتر است از کودهایی با درصد نیتروژن کمتر برای گیاهان جوان استفاده کنید. کوددهی به افزایش رشد گیاه کمک می کند اما اگر در کود دادن زیاده روی کنید ممکن است ریشه های ایم ساکولنت زیبا  سوخته و گیاه از بین برود.

تکثیر :

تکثیر به روش قلمه ساقه:

میتوانید قلمه هایی که دارای یک برگ باشد را جدا کنید اما برای ریشه زایی سریعتر بهتر است قلمه ای بزرگتر که  دارای سه برگ باشد را جدا کنید، دو برگ آخر را نیز از نیمه قطع کنید و یک برگ انتهایی باشد با این کار سطح تبخیر در قلمه کاهش می‌یابد و در طی روند ریشه زایی آب کمتری را از دست می‌دهد.
از دست دادن آب قلمه‌ها یکی از دلایل عدم ریشه زایی آنان است، طوری قلمه را در بستر کاشت ( این بستر کاشت بهتر است پیت ماس و شن باشد  ) قرار دهید که حتماً یک گره (ناحیه اتصال برگ به ساقه) درون خاک قرار گیرد محیط کاشت و هوای اطراف قلمه مرطوب نگه داشته شود، اگر محل نگهداری گلدان قلمه خشک است بهتر است روی بستر کاشت با پلاستیک پوشانده شود تا رطوبت حفظ شود. این شرایط ریشه زایی را سریعتر میکند.
ریشه زایی قلمه ها ممکن است ۶_۸ هفته طول بکشد.

تکثیر به روش قلمه برگ:

برگ‌ها را از انتهای متصل به ساقه به دقت جدا کرده و بعد از یک روز استراحت در مکان سایه روی سطح خاک نرم و مرطوب (مخلوط پیت ماس و ماسه) قرار دهید بصورتی که قسمت روی برگ به طرف بالا باشد .سطح بستر خاک  را همواره با کمک اسپری آب مرطوب نگه دارید دقت کنید سطح خاک خیس نشود بسته به دما و رطوبت محیطی یک هفته تا ده روز طول می‌کشد که برگها در خاک ریشه دوانده و شروع به برگ دهی کنند، قد جوانه‌های حاصل از تکثیر به هشت تا ده سانت که رسید اقدام به کشت قلمه برگ در بستر دیگر بکنید.

تکثیر ساکولنت سدوم
تکثیر ساکولنت سدوم

مشکلات و عوارض ها:

پوسیدگی ریشه:

آبیاری بیش از حد گیاهان  و عدم تخلیه آب اضافی خاک ، منجر به پوسیدگی ریشه های گیاه خواهد شد که در این حالت، بهتر است قسمت های آلوده ساقه و ریشه ها را از قسمت های سالم آن جدا کرده و گیاه را گلدان  دارای سوراخ های زهکشی و نفوذپذیری بهتر منتقل کنید و از آبیاری بیش از حد گیاه نیز خودداری کنید.

رنگ پریدگی و خشک شدن برگ های گیاه :

این گیاهان چون نور دوست هستند در صورتی که نور کافی دریافت نکنند برگ ها رنگ خود را از دست میدهند و خشک میشوند. در صورت مشاهده برگ های خشک شده انها را از گیاه جدا کنید.

بیماری های ساکولنت سدوم

شرایط نگهداری گل ناز آتشین را در این مطلب بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *