شرایط و نیازهای نگهداری گل اطلسی

مشخصات کلی :

گل اطلسی به رنگ های سفید، قرمز، بنفش، صورتی، زرد، آبی و ابلق دیده می شود .اطلسی تا ارتفاع ۱۰ تا ۶۰ سانت رشد می کند و زمان گلدهی آن در هوای آزاد و معتدل و تا حدی خشک از خرداد تا آبان می باشد. اطلسی از لحاظ نوع گل به سه دسته کم پَر، پُرپَر، موج دار تقسیم می شده و از لحاظ ارتفاع به دو دسته اطلسی های پاکوتاه ژاپنی که ارتفاع آن به ۱۵-۱۰ سانت رسیده و پُرگل و پُر شاخ و برگ می باشند. اطلسی های پابلند که به ارتفاع ۶۰ سانتی متر می رسند. اطلسی های پاکوتاه گل درشت و پُرپَر برای حاشیه ها متناسب تر هستند. این گونه در آخر تابستان شاخه هایش بلند شده و وسط بوته هایش خالی می شود و بدین ترتیب زیبائی اولیه خود را از  دست می دهد.

گل اطلسی بنفش،تکثیر گل اطلسی
گل اطلسی بنفش

شرایط نگهداری گل اطلسی:

اطسی به خاک حاصلخیز به نسبت سنگین و محل آفتابی نیاز دارد. از نظر دمایی دامنه زیادی را تحمل میکند. (حداقل دمای ۴ درجه) ‌بذرها برای جوانه زنی به نور نیاز دارند. حذف گل های پژمرده باعث گلدهی بیشتر و طولانی شدن دوره گلدهی می شود. قطع جوانه انتهایی موجب رشد شاخه‌های جانبی و پرشاخه شدن گیاه می شود. دما در گیاه اطلسی با گلدهی ارتباط داشته و در دماهای بالای ۲۰ درجه گلدهی بهتر از دماهای زیر ۲۰ درجه انجام می شود.

آبیاری در رشد اطلسی نقش مهمی دارد. هر قدر آبیاری منظم تر و بیشتر باشد، رشد گیاه هم بیشتر است. اگر در گلدان کاشتید بهتر است هر وقت سطح خاک خشک شد آبیاری رو انجام دهید و اگر در باغچه کاشتید دو الی سه روز یکبار کافی میباشد دقت داشته باشید باران شدید هم به گل ها آسیب میرساند.

تکثیر :

اطلسی های معمولی با بذر تکثیر می شوند، ولی اطلسی‌های پرپر بوسیله قلمه یا دورگ گیری با رقم های معمولی تکثیر می شوند. در رقم های پرپر اندام های جنسی گیاه به گلبرگ تبدیل شده‌ و گیاه توانایی تولید بذر را از دست می دهد. اصلاح گران برای بذرگیری از اطلسی های پرپر، گرده‌ها را از اطلسی پرپر برداشته و روی پایه اطلسی معمولی گرده افشانی می کنند. در ارقام ابلق نیز از قلمه گیری استفاده می کنند. قلمه گیری از رقم های پرپر در اواخر تابستان انجام می شود (در ماسه مخلوط با خاکبرگ) و در طی پاییز و زمستان در گلخانه نگهداری کرده و بهار آینده بعد از رفع شدن خطر یخبندان در باغچه می کارند.

گل اطلسی آبی سفید قرمز

مشکلات و بیماری های گل اطلسی:

یکی از عمده آفات که به این گل حمله میکند شته می باشد که میتویند با استفاده از حشره کش های که در خانه دارید آن را از بین ببرید و در غیر این صورت از حشره کش های سیستماتیک استفاده کنید.

از دیگر بیماری های این گیاه کپک خاکستری می باشد این بیماری قارچی به صورت لکه های قهوه ای روی برگها و ساقه ظاهر میشه که حتما باید از قارچ کش برای از بین بردن اون استفاده کنید.

 

 

 

 شرایط نگهداری گل شیپوری را در این مطلب بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *