نگهداری نخل کنتیا و مشکلات این گیاه

مشخصات کلی نخل کنتیا:

 نخل کنتیا ( Kentia Palm ) یا نخل بهشتی بومی شرق کشور استرالیا بوده و از خانواده اریکاسه میباشد. این گیاه نخلی همیشه سبز، مقاوم و بلند قامت است که با ساقه های نرم و افراشته می‌تواند برگهایی به طول ۵ متر داشته باشید.

این گیاه در زادگاه اصلی خود می‌تواند تا ۱۵ متر ارتفاع داشته باشد اما حداکثر ارتفاع آن در منازل و در گلدان، ۳ متر میباشد.

بیماریهای نخل کنتیا
نیازها:

نور:

نخل کنتیا به نور غیر مستقیم نیاز دارد. هرگز گیاه را در معرض نور مستقیم قرار ندهید مگر به یک شرط. اگر گیاه از زمان جوانه زنی در آفتاب مستقیم قرار گرفته است، الان به آفتاب شدید عادت کرده و می‌تواند در مقابل نور بیشتری باشد.

آبیاری گل نخل کنتیا :

هر زمانی که سطح خاک خشک شد اقدام به آبیاری کنید و زهکشی را همیشه بررسی کنید .
نخل کنتیا مثل بقیه نخل ها به املاح آب حساس است پس بهتر است آب معدنی یا جوشیده یا بدون کلر به آن بدهید .

دما :

این گیاه حداقل تا دمای ۱۰ درجه را تحمل میکندبهترین دما برای این نخل بین ۲۱ تا ۲۵ درجه میباشد. به خاطر اینکه  قیمت این گیاه بالا میباشد ، صلاح نیست در معرض سرما و گرمای شدید قرار بگیرد و گیاه آسیب ببیند.

رطوبت مناسب :

نخل کنتیا برای داشتن رشد بهینه نیاز به رطوبت متوسط دارد، از این رو غبارپاشی با آب ولرم فاقد املاح روی برگ‌ها، هر چند وقت یکبار توصیه می‌شود.
همچنین از روش استفاده از جزیره ( زیر گلدانی حاوی سنگریزه و آب)  برای افزایش رطوبت هوا در اطراف گیاه نیز می‌توانید برای تامین رطوبت لازم برای گیاه استفاده کنید.

خاک مناسب :

بهترین خاک برای پرورش نخل کنتیا خاک حاصلخیز با مواد آلی زیاد و زهکش کافی است.

ترکیبی از خاک معمولی باغچه، شن و ماسه، خاک پیت ماس و خاکبرگ برای کاشت این گیاه در گلدان توصیه می‌شود.

نکته :استفاده از پرلیت و ورمی کولایت برای این گیاه توصیه نشده است.

بیماریهای گل کنتیا

کوددهی:

گیاه را در طول فصل رشد با کود‌های مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، هر دو هفته یکبار کود دهی کنید .همچنبن می‌توانید در ابتدای فصل رشد یعنی از فروردین ماه تا مهر ماه از کود‌هایی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می‌کنند( به این نکته توجه کنید این کودها حتما باید دیر جذب خاک شوند) و در اختیار گیاه قرار می‌دهند استفاده کنید.برای کوددهی این گیاه می توان از کودهایی استفاده کرد که در فرمول آنان میزان نیتروژن و پتاسیم بیش از فسفر باشد کوددهی به این گیاه میتواند واقعا موثر واقع شود .

تعویض گلدان:

برای تعویض گلدان، ابتدا صبر کنید تا گیاه به اندازه کافی رشد کند. زمانی که به نظرتان رسید گلدان، برای رشد بیشتر گیاه فضای خالی دیگری ندارد، زمان تعویض گلدان آن رسیده است.در این هنگام به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید و گیاه را از داخل گدان در بیاورید. مواظب باشید در این مرحله آسیبی به ریشه های گیاه نرسانید. همچینی توجه کنید گیاه را خیلی عمیق نکارید.گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و نخل را داخل آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید. اگر گلدان چند سایز بزرگ تر از گلدان قبلی باشد، رشد گیاه با با مشکل مواجه میشود.

تکثیر:

تکثیر نخل کنتیا با بذر

روش اصلی برای تکثیر نخل کنتیا کاشت بذر است. بذرهای کنتیا از زادگاه اصلی آن یعنی  کشور استرالیا به سایر نقاط جهان صادر می‌شود.۴ تا ۷ سال طول می کشد تا  نخل کنتیا پس از کاشت بذر به رشد مناسب برای فروش در بازار برسد. برای زیبایی ظاهر گیاه در هر گلدان ۲ تا ۵ بذر با هم کاشته می شوند. بذر مناسب کنتیا اغلب به رنگ نارنجی و یا قرمز هستند و گاهی اوقات نیز نواحی قهوه‌ای یا سیاه رنگ بر روی آنها دیده می شود.

هرگز بذر سبز این گیاه را تهیه نکنید زیرا جوانه زنی آن بسیار کند است و ۶ ماه یا حتی بیشتر طول می کشد. بذر کنتیا باید در مخلوط خاک معمولی و خاک برگ همراه با برخورداری از رطوبت متوسط همیشگی کاشته شود.

بذر نخل کنتیا

بیماری های نخل کنتیا:

نوک برگ‌ها قهوه‌ای و سپس خشک شوند:

 

  علت آن کمبود رطوبت، آبیاری نامنظم یا کمبود پتاس خاک است.
رنگ برگ‌ها کم‌رنگ شده و آب برگ گرفته می‌شود:

در هوای خشک این اتفاق میفتد سعی کنید رطوبت لازم را برای گیاه فراهم کنید

 گیاه را به مدت طولانی در نور زیاد و آفتاب قرار ندهید.

 زرد شدن برگها:

علت  می‌تواند بخاطر پیر شدن باشد که طبیعی هست ولی ممکن است از شوری خاک نیز باشد ، خاک  را بررسی کنید. همچنین ممکن است از آفت یا کمبود عناصر میکرو باشد.
رنگ برگ‌ها قهوه‌ای کم‌رنگ شده و خشک می‌شوند:
هوای محیط سرد است گیاه را به جای گرمتری منتقل کنید

وجود تار عنکبوت روی برگها :

علت کنه می‌باشد . از سم کونفیدور استفاده کنید و برای پیش گیری  رطوبت گیاه را تامین کنید.

نکته: برای جلوگیری از حمله حشرات که مرتبا این اتفاق ممکن است بیفتد  باید برگهایش به طور مرتب با اسفنج نرم مرطوبی تمیز گرددنکته: اگر گیاه را بیش از اندازه آبیاری کنید، ریشه گیاه گندیده و در نهایت پوسیده می‌شود

نکته:سوز سرما از شکاف پنجره‌ها در زمستان به گیاه آسیب جدی می‌رساند. سعی کنید گیاه در نزدیکی پنجره با شرایط فوق نباشد

 

تکثیر نخل کنتیا

نگهداری گیاه آفلاندرا در این مقاله بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *