نگهداری و معرفی نخل لیکوآلا کورداتا

 معرفی نخل لیکوآلا کورداتا یا نخل بادبزنی

نخل لیکوآلا کورداتا از خانواده پالم‌هاست. دارای برگ‌های بادبزنی شکل می‌باشد. این برگ‌ها دارای چین‌های منظمی است که یکی از عوامل زیبایی لیکوآلاهاست. لیکوآلا با نام علمی “licuala cordata” دارای یک ساقه اصلی‌ست. برگ‌ها توسط دمبرگ‌های بلندی که دارای تیغ‌های ریزی می‌باشند، از آن منشعب می‌شوند. برگ‌ها رنگ سبز بسیار ملایمی دارند که در زمان اولیه رویش سبز کم‌رنگ و کم کم به رنگ سبز سیر متمایل می‌شوند.

لیکوآلا از گیاهان بسیار مقاوم و بومی جنگل‌های بورنئو می‌باشد و در این مناطق به صورت درختان زیبا رشد کرده و در بعضی فصول سال به میوه‌دهی می‌رسد.

نگهداری نخل لیکوآلا کورداتا

نیازها:

نور:

به مکانی نیم‌سایه احتیاج دارد و در محیط‌های مرطوب رشد بسیار خوبی خواهد داشت، این شرایط مربوط به زادگاه لیکوآلا می‌باشد. اما شرایط مطلوب برای این گیاه در آپارتمان‌ها مکانی با نور غیر مستقیم و به دور از تابش مستقیم خورشید می‌باشد زیرا این تابش مستقیم باعث سوختگی برگ‌های لیکوآلا می‌شود.

دما:

دمای مناسب ۲۹-۱۶ درجه سانتیگراد؛ ولی به هوای سرد مقاوم است.

آبیاری:

خاک بایستی مرطوب بماند؛ از آب ولرم برای آبیاری استفاده نمایید. آبیاری لیکوآلا در هفته ۲ تا ۳ نوبت می‌باشد که باید به صورت کامل انجام شود (سیراب) البته هرچه محیط مرطوب‌تر باشد لیکوآلا رشد بهتری خواهد داشت از این رو پاسیوهای آپارتمان‌ها یکی از محیط‌های ایده‌آل لیکوآلا می‌باشد.

خاک:

ترکیبی از خاک رس+خاک برگ و کود دامی پوسیده  برای این گیاه مناسب است.

کوددهی و تغذیه:

کوددهی لیکوآلا ماهیانه یکبار می‌باشد که بهترین کود کریستالون ۱۸ درصد یا همان کریستالون مخصوص می‌باشد که به میزان ۲ گرم در یک لیتر آب حل شده و به لیکوآلا داده می‌شود.

تکثیر:

هم از طریق بذر هم از طریق پاجوش میتوان این گیاه زیبا را قابل تکثیر کرد.
تکثیر از طریق بذر چون بذرها دارای پوشش چربی مانند هستند آن را جدا کرده و به مدت ۴۸ ساعت در آب ولوم قرار میدهند سپس در خاک بدون کود بذر را می کارند بعد از چند ماه بذر شروع به جوانه زنی میکند.پس از کاشت بذر و رسیدگی به آن، با گذشت دو ماه، بذرها جوانه می زنند. گلدانی که در آن بذر کاشته شده است را می بایست در زیر نور آفتاب قرار دهید و‌ هر روز آن را آبیاری کنید تا زمانی که جوانه بزند. بذرها را نباید کاملا با خاک پوشانید و بهتر است که سر بذرها بیرون از خاک باشد تا بتواند به راحتی جوانه زند.

تکثیر از طریق پاجوش ها نیز بدین گونه است که پاجوش های کنار ساقه اصلی را جدا کرده و در خاک سبک بکارید.

 

 

عوارض و مشکلات نگهداری نخل لیکوآلا کورداتا

عوارض و مشکلات:

شایع‌ترین عارضه‌ایی که در لیکوآلا دیده می‌شود سوختگی نوک برگ‌های لیکوآلا می‌باشد که دارای دو علت عمده می‌باشد، یکی قرار دادن لیکوآلا در معرض تابش مستقیم نور خورشید و دیگری عدم آبیاری صحیح لیکوآلا، که این عارضه با دقت در نحوه آبیاری و همچنین دقت در محل قرار دادن لیکوآلا رفع می‌شود.

 

 

نحوه نگهداری ناز بشقابی را در این مطب بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *