نگهداری گل شیپوری و نیازهای آن

مشخصات کلی:

گل شیپوری بومی آفریقا است. این گل گیاهی چندساله است . اندازه برگهای آن بستگی به مقدار نور دارد.ارکیده ها گیاهانی کم توقع بوده و به راحتی با محیط سازگار میشوند. از طرفی گلهای آن بعد از گلدهی ماه ها زیبا و درخشان باقی می مانند.

این گیاه دارای ساقه های ریشه مانند زیرزمینی است.در محل هایی که در آن بارش باران و درجه حرارت مناسب باشد همیشه سبز است ولی در فصل خشک کمی رنگ آن کمرنگ میشود .معمولا برای تزئین راهروهای شیشه دار و آپارتمانها بکار می رود.  اگر نور باندازه کافی نباشد برگها و دم گل طویل شده و منظره ناخوشایندی ایجاد می نماید.

خواص گل شیپوری وحشی

معایب گل شیپوری:

این گیاه دارای اگزالات است که می‌تواند سبب درماتیت تماسی شود. این یک اصطلاح تخصصی برای برای التهاب پوست است. این التهاب به خاطر بلور نمک است که در صورت له شدن، جویدن یا خوردن سبب احساس سوزش شدید می‌شود.

حیوانات خانگی کنجکاو  نیز اگر سعی کنند این گیاه را بخورند یا بجوند ممکن است همین احساس را تجربه کنند.

مزایای گل شیپوری:

گل شیپوری برای از بین بردن بنزن، فرمالدئید، ترشیلا اتیلن، تولوئن و زایلن موجود در هوا مفید است.

نیازها :

نور :

نیازمند محلی با آفتاب کامل و کمی سایه روشن است در آب و هوای گرم ، بهتر است بعد از ظهر ها از تغییر سایه بهره مند شوند

آبیاری:

آبیاری این گیاه باید در ابتدا کم باشد ولی زمانی که گیاه فعالیت خود را شروع میکند زیاد شود.در اواخر فصل اردیبهشت برگ گیاهانی که در آپارتمان قرار دارند زرد شده و خشک می گردد.از این به بعد گلدان را نباید تا آخر تابستان که ابتدای دوره جدید فعالیت زمستانی گیاه در آپارتمان است آب داد.

خاک :

مخلوط دو قسمت خاک باغچه + یک قسمت کود بسیار پوسیده گاوی و یا دو قسمت پیت موس + دو قسمت خاک باغچه + یک قسمت شن یا پرلایت مناسب‌ترین خاک برای کاشت گل شیپوری در گلدان است.

کوددهی :

برای رشد بهتر گیاه لازم است هر دو هفته یکبار گیاه را با کودهای مخصوص گیاهان گلدار و آپارتمانی تغذیه شود.

دما:

بهترین دما برای نگهداری گل شیپوری در آپارتمان ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد در روز و ۱۳ تا ۱۶ درجه در شب است. لازم به ذکر است پایین‌تر بودن دمای شبانه نسبت به دمای روزانه در گلدهی این گیاه نقش مهمی دارد . که معمولا تنظیم کردن این موضوع دشوار است.

رطوبت :

رطوبت محیط آن مانند خاک آن باید مرطوب باشد. حتی می تواند در آب کم عمق نگهداری شود.

خواص گل شیپوری
تکثیر:

تکثیر آن می تواند با تقسیم شدن و کاشت بذرباشد .در صورت استفاده از بذر ، آن را باید در فصل بهار در بستر ماسه کاشته و به آرامی آن را پوشش دهید تا هنگامی که گیاه در گلدان یا باغچه ظاهر شود.اگر برای پرورش غده گوشتی استفاده می شود ، گیاه می تواند در حالت استراحت نیز تولید شود. غده ها در عمق ۵ سانتی متر کاشته و با تقسیم توسط چاقوی تیز با جدا کردن بوته از ریشه و کاشت در محل مورد نظر آن راتکثیر کرد.

مشکلات گل شیپوری:

توده پنبه ای شکل بر روی این گیاه ایجاد شده است : علت این مشکل شپشک آردالود است. بهتر است با پنبه آغشته به کمی الکل، این توده های پنبه ای برداشته شوند.پوسیدگی ریشه ها و زردی برگهای گلهای شیپوری :علت آن، نوعی بیماری قارچی است که در اثر آبیاری زیاد ایجاد میشود. برای رفع این مشکل، باید آبیاری را کم کنید

علت بدشکلی و کاهش برگهای گل شیپوری : علت این مشکل، نوعی آفت ریز و جهنده به نام تریپس است. برای از بین بردن آن باید از حشره کش مناسب استفاده کرد.

تکثیر گل شیپوری
نگهداری گل اطلسی را در این مطلب بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *