نحوه نگهداری ناز بشقابی (آئونیوم)

ناز بشقابی (نام علمی: Aeonium):

گل ناز بشقابی یا آئونیوم نام یک سرده از تیره گل نازیان است. گونه ای خاص از گیاه آئونیوم در کوهستان الوند می روید که از زیر سنگ خارا سر برمی آورد و تا پایان اردیبهشت ماه کاملا به گل نشسته سالم می مانند. گونه ای لاک پشت در کوهستان الوند وجود دارد که از برگ و ساقه پر گوشت ناز بشقابی تغذیه می کنند.

آئونیوم نوعی  ساکولنت میباشد اما معمولا با کاکتوس ها اشتباه گرفته می شود. رنگ برگ هاش متنوع است، از سبز کم رنگ تا بنفش تیره که معمولا رنگ بنفش آن محبوبیت بیشتری دارد.

تکثیر گل بشقابی

نیازها:

آبیاری :

آئونیوم به آب کمی نیاز دارند به طوری که در طی تابستان هر هفت روز یک‌بار و در طی زمستان هر ماه یک مرتبه آبیاری برای آنان کافی است.

خاک:

آئونیوم خاک سبک با زهکش بالا می‌خواهد دو قسمت شن +یک قسمت پیت ماس برای این گیاه مناسب است.

گلدان‌های سفالی به دلیل تهویه بهتر خاک برای این گیاه مناسب‌تر از گلدان‌های پلاستیکی و یا فلزی است تا زمانی که خاک زهکش خوبی داشته باشد این گیاه سالم‌تر است. هر مقدار خاک غنی باشد اما در آبیاری زیاده روی شود و یا بافت خاک سنگین باشد و مانده آبی ایجاد شود گیاه از بین می‌رود.

کود :

از کودهای مایع مخصوص کاکتوس برای این گل زیبا  می توانید استفاده کنید .

دما :

این ساکولنت در دمای ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد رشد خوبی دارد. گرچه بهتر است در فصول سرد سال و زمان استراحت گیاه آنرا به مکانی با دمای نزدیک به ۱۰ درجه سانتی گراد قرار دهید تا پس از یک دوره استراحت کامل رشد گیاه بهتر شود .

نور :

گیاهانی که با رنگ های قرمز یا بنفش  هستند واکنش بیشتری نسب به تغییر دما دارند و در گرمای بیش از حد به سبزی تغییر رنگ پیدا میکنند .این گیاه تا دمای ده درجه را تحمل می کند. اما اگر دمای هوا پایین تر از این مقدار شود. دچار سرمازدگی می شود. پس مناسب ترین دما برای این گل ناز بشقابی دمای بین ۱۰ تا ۲۵ درجه است.

روش تکثیر گیاه آئونیوم:

واریته های که ساقه های بلندی دارند را میتوان با قلمه ساقه تکثیر کرد. ساقه را از چند سانتیمتری زیر یک دسته برگ جدا کنید به نحوی که قلمه ۱۰ سانت طول داشته باشد. قلمه ها را یک تا دو روز در مکانی خشک و بدور از نور مستقیم قرار دهید تا رطوبت اضافه را از دست بدهد و جای بریدگی پینه بزند.انتهای قلمه ها را در هورمون ریشه زا فرو بدوه و در گلدانی مناسب حاوی شن مرطوب یا کوکوپیت یا مخلوط پیت ماس و ماسه کاشته و بعد یک هفته آبیاری کنید ابیاری کم در حد مرطوب کردن بستر باشد.

واریته هایی که ساقه ندارند و یا ساقه بسیار کوتاهی دارند را با کمک قلمه برگ تکثیر میکنند.
واریته هایی که ساقه کوتاه دارند برگها را با قسمتی از ساقه به طول ۲تا ۳سانت باید جدا کرد و در نمونه های بدون ساقه تنها کافی است برگها را از نزدیکی مرکز دسته برگ جدا کرد. قلمه ها را به مدت ۱تا دو روز در مکانی خشک و بدور از نور مستقیم افتاب قرار دهید تا رطوبت اضافه را از دست بدهد برای کاشت این قلمه ها میتوان از شن مرطوب یا یک سوم شن درشت +یک قسمت پیت ماس + یک قسمت پرلایت استفاده کرد.

بیماریهای آئونیوم

مشکلات و عوارض گل آئونیوم:

ریزش برگها :

احتمال دارد ریشه این گیاه آسیب دیده باشد ساقه را بررسی کنید اگر تغییر رنگ داده بود و یا شل شده بود مشکل ریشه میباشد که باید نحوه آبیاری و شرایط خاک رو بررسی کنید.

 

زردشدن گیاه و یا تغییر رنگ گیاه :

این مشکل به علت تغذیه نامناسب گیاه و کمبود نیتروژن یافسفر به وجود می آید.میتوانید از کودهای حاوی نیتروژن و فسفر  استفاده کنید.

 

 

نحوه نگهداری نخل لیکوآ کوردتا را در این مطلب بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *