گندمی یا گیاه عنکبوتی چیست و نحوه ی نگهداری آن کدام است؟

هر آنچه که باید در مورد گیاه گندمی بدانید!

از گیاهان آپارتمانی محبوب و مقاوم است . این گیاه همیشه سبز و چند ساله دارای برگ های بلند و کشیده است که از درون به بیرون آویزان بوده و حالت فواره ای دارند . ارتفاع این گیاه حدود ۳۰ سانتی متر است . این و برگها حدود ۲۵ سانتی متر است . این گیاه هم به شکل تک رنگ و هم دو رنگ با رگه های سفید وجود دارد . برای تکثیر باید گیاهچه های آویزان از ساقه های کناری را درون خاک قرار دهید . نگهداری گندمی بسیار آسان بوده و برای تازه واردان در زمینه گل و گیاه نگهداری آن توصیه میشود .


گل گندمی

نیاز ها:

  • نور :

نگهداری گندمی در نزدیک پنجره بهترین محل برای آن است . از تابش مستقیم آفتاب به آن به خصوص در ظهر جلوگیری کنید . بهترین وضعیت این گیاه قرار دادن در کنار گلدان های دیگر در حیاط و در نقطه ای سایه است . آفتاب مستقیم در تابستان برگهای آن را خراب میکند .

  • دما :

بی اندازه مقاوم است تا درجه حدود صفر مقاومت میکند . 

  • آبیاری :

بین دو آبیاری باید خاک خشک شود . 

  • رطوبت :

برای نگهداری گیاه گندمی در صورتی که درجه حرارت بیش از ۱۵ درجه باشد ، غبارپاشی روزانه در تابستان توصیه میشود .

  • تغذیه :

تغذیه مصنوعی با کودهای شیمیایی محلول در آب مخصوص گل های زینتی هر دو هفته یکبار طبق دستور لازم است .

  • خاک مناسب :

خاک و کود آماده ی کاشت یا خاک کمپوست بهترین خاک است . 

  • تعویض گلدان :

به علت سریع الرشد بودن آن تعویض گلدان و تکثیر به وسیله های ساقه های زیر زمینی دو بار در سال انجام شود . 

  • تمیز نمودن برگها :

غبارپاشی تمیز شدن برگها را تأمین میکند . از مواد براق کننده استفاده نکنید .

 

تکثیر :

 تقسیم بوته در بهار و یا جداکردن گیاهچه های موچکی که روی ساقه های گل دهنده مسن ایجاد میشوند و ریشه دار کردن آنها در گلدان کوچک توصیه میشود یا هر دو سال یکبار بوته را از گلدان بیرون آورده و به چند قسمت تقسیم کنید طوری که هر قسمت حاوی ریشه باشد و بعد داخل گلدان کوچک بکارید .

 

بیماری ها و درمان گیاه گندمی یا عنکبوتی :

وسط گیاه از قاعده برگها پوسیده است : این نارسایی مربوط به آبیاری بیش از اندازه است ، آبیاری را قطع کنید . ممکن است گیاه شما تلف شود . 

برگها نرم و شفاف هستند : هوا خیلی سرد است . گیاه را به محل گرمتری انتقال دهید .

نوک برگها قهوه ای میشوند : گیاه تشنه است و یا اشعه مستقیم آفتاب عامل آن است ، فوراً آبیاری کنید و یا محل گلدان را عوض کنید .

برگها ضعیف ، لاغر و دراز هستند ، رنگ خود را از دست داده و خشک میشوند : درجه حرارت خیلی بالاست . گلدان را برای مدت ۱۵ دقیقه درون تشت پر از آب قرار دهید و سپس به محل خنک تری منتقل نمایید . 

لکه های قهوه ای روی برگها ظاهر شده اند : این عارضه مربوط به اثر مواد براق کننده است . با پارچه خیس آن را تمیز کنید تا لکه ها محو شوند و از مواد براق کننده استفاده نکنید . 

حشرات سبز رنگی حاشیه برگها را میخورند : هر ۱۴ روز یکبار با سم حشره کش تماسی سمپاشی کنید .

برگها پژمرده و گیاه ضعیف است : تغذیه مصنوعی نیاز دارد و طبق دستور عمل کنید .

برگها خاکستری رنگ و پژمرده و سطح زیرین آنها پر از تار عنکبوت است : عامل آن کنه قرمز ریز است با سک کنه کش طبق دستور سمپاشی کنید تا آفات از بین بروند .

برگها سبز تیره هستند و نوار سفید در وسط برگها در حال محو شدن است : محیط تاریک است گیاه را به محل روشن تری منتقل کنید و از تابش مستقیم آفتاب دور نگه دارید .

گیاهچه های ظاهر شده گیاه را به یک طرف کشانده اند : نیاز به تعویض گلدان و تکثیر با گیاهچه ها دارد . 

گیاه آپارتمانی گندمی یا عنکبوتی

تقسیم بوته :

به تعداد گیاهچه ها گلدان استکانی تهیه و در آن خاک بریزید و کنار گلدان مادر قرار دهید و انتهای گیاهچه را روی یطح خاک قرار دهید بعد کمی خاک روی آن بریزید و سپس از گیاه پایه مادری ، جوانه ها را قطع کنید .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *