آگلونما گیاهی که در هر خانه ای باید باشد

 همه چیز درباره ی گیاه آگلونما

 گیاه همیشه سبز آپارتمانی ، با ساقه کوتاه و برگهای نیزه ای شکل که طول این برگ حدود ۱۰ الی ۲۵ سانتی متر است و پهنای ۱۰ الی ۱۵ سانتی متری دارد.  لکه های متفاوت بوده و اغلب نظم خاصی را رعایت می‌کنند. مقاوم به سایه و خشکی است. زمانی که گیاه گل بدهد به رنگ سفید نمایان می شود.

 

گیاه آگلونما سبز

 

 نور و دمای مورد نیاز برای آگلونما

 در شرایط ایده آل نور غیر مستقیم و متوسط رشد مناسب و سلامت آگلونما را تضمین می کند. ولی باید بدانید که آفتاب مستقیم مورد پسند آگلونما نیست. پنجره رو به شمال برای  آگلونما انتخاب بهینه محسوب می شود. گیاه آگلونما به دلیل منطقه بومی خود یعنی مناطق گرمسیری ، نمی تواند دمای پایین زمستانی را تحمل کند و حداقل دمای قابل تحمل آن ۱۰ الی ۱۵ درجه سانتی‌گراد است. آگلونما را در مکان های تاریک و در کنار شوفاژ یا وسایل گرمایشی نگهداری نکنید.

 آبیاری برای آگلونما

 برای  آبیاری آگلونما باید سطح خاک بین دو آبیاری خشک شود. در فصل سرد یعنی پاییز و زمستان ، میزان آبیاری کمتر می شود و رشد آگلونما هم کندتر است. اما به دلیل منشاء خود نیاز به هوای مرطوب دارد بنابراین بهتر است اسپری برگی را هر روز انجام دهید.

 خاک مناسب گیاه آگلونما

 خاک مناسب برای آگلونما مخلوط خاک گلدانی : خاکبرگ  ماسه ، پیت و خاک باغچه است. خاک غنی از مواد آلی مانند خاکبرگ برای این گیاه خبر خوبی است.

 تغذیه و کوددهی

 در فصل رویش یعنی بهار و تابستان که رشد آن بیشتر است می توانید هر دو هفته یکبار از کود مایع رقیق برای تغذیه گیاه استفاده کنید. کود مورد نیاز به اندازه ۲ گرم در لیتر کافیست.

 نکاتی برای نگهداری از گیاه آگلونما

 زمانی که حس کردید حجم زیادی از گلدان را ریشه آگلونما پرکرده ، وقت آن رسیده که گلدان را تعویض کنید. معمولاً هر سه سال یکبار برای تعویض گلدان آگلونما مناسب است. ممکن است با رشد زیاد آگلونما برگها بیش از حد معمول آویزان شوند. در این صورت آنها را به چند دسته تقسیم کرده و دور روزنامه بپیچید تا به حالت اولیه باز گردند.

 برای تمیز کردن گیاه می‌توانید با استفاده از اسفنج و آب ولرم برگ‌ها را پاک کنید.  استفاده از هرگونه مواد شیمیایی باعث گرفتن روزنه های برگ میشود و تنفس گیاه را مختل می‌کند.

 شیره گیاه آگلونما مقداری سمی است و بهتر از در حین دست زدن به آن احتیاط کنید.

 

 گیاه پزشکی و درمان بیماری گیاه  آپارتمانی آگلونما

 اگر برگ آگلونما پژمرده است و یا نوک برگ قهوه ای شده بدانید که رطوبت گلدان به اندازه کافی تامین می شود. اگر برگها پیچیده است یا لبه های آن   موج دار شده ، دمای هوای محیط سرد است.

  اگر می بینید که روی برگهای آگلونما لکه های سفید وجود دارد یا رنگ و روی زردی پیدا کرده ، علت آن کنه ،  شته،حشرات ریز و به طور کلی آفت هستند.  سم مالاتیون را از فروشگاه کشاورزی تهیه کنید و به اندازه دو گرم در لیتر آن را در آب رقیق کنید. سم رقیق شده را هفته ای یکبار ادامه دهید تا کنه ها از بین بروند.

 این نکته را هم بدانید که یکی از عوامل زردی برگها آبیاری بیش از اندازه است.

گیاه آگلونما سفید

 تکثیر گیاه آگلونما

 برای تکثیر آگلونما بهتر است که در فصل بهار یا تابستان دست به کار شوید. تکثیر آن از طریق قلمه انجام می شود و کار بسیار ساده است. هم می توانید ساقه بدون برگ را درون بستر سبک مانند ماسه بادی قرار دهید و هم قلمه ساقه برگ دار را درون بستر جدید  بکارید.

 گاهی جوانه های جدید از سطح خاک خارج می شود که می توانید از آنها برای تکثیر استفاده کنید.  اگر می‌خواهید این جوانه ها را به گلدان جدیدی منتقل کنید مراقب باشید ریشه ها هوا نخورند و خاک فشرده باشد.

 کاشت  بذر هم یکی از روشهای تکثیر آگلونما است و در این صورت کاشت بذر باید در بهار صورت گیرد.  برای تکثیر آگلونما می‌توانید تقسیم ریشه هم انجام دهید ، این روش در فصل بهار انجام می شود.

 

نحوه نگهداری گیاه برگ انجیری را در این مطلب بخوانید

۲ thoughts on “آگلونما گیاهی که در هر خانه ای باید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *