روش نگهداری گیاه پتوس یا پوتوس در خانه

پوتوس گیاهی که در هر خانه ای یافت میشود 

پوتوس یا پتوس گیاهی رونده و همیشه سبز است . برگ های قلبی شکل و زیبای این گیاه از ویژه گی های برجسته آن است . رشد زیادی داشته و ارزان قیمت نیز می باشد . انواع ابلق این گیاه دارای لکه های سفید،کرم یا سبز روشن هستند و طول برگ های قدیمی می تواند به ۳۰ سانتی متر هم برسد . تکثیر این گیاه به سادگی انجام می شود و به سادگی در آب ریشه میدهد .

 

نگهداری پتوس در منزل

نیازها:

  • نور

این گیاه نیم سایه را ترجیح میدهد ، نژاد های ابلق رنگ تنوع خود را در سایه از دست میدهد، گیاه را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید .

  • دما

اگرچه در زمستان تا ۱۰ درجه را تحمل می کند ولی درجه حرارت دلخواه در این فصل ۱۶ درجه است، درجه حرارت را در تابستان زیر ۲۴ درجه نگه دارید .

  • آبیاری

اجازه دهید خاک سطح گلدان در زمان بین دو آبیاری خشک شود و سپس آبیاری نمایید، زهکش گلدان را مرتباً بازدید کنید . آبیاری زیاد باعث پوسیدگی و زرد شدن ساقه می شود.

  • رطوبت

رطوبت معمولی اتاق برای این گیاه کافی است .

  • تغذیه  

اگر دوست دارید گیاه پتوس سریعتر رشد کند و فضای اتاقتان را پر کند و همچنین دیوارها را سبز کند ، بهتر است هر دو هفته یکبار به آن کود گرین کامل بدهید .

  • خاک مناسب 

کمپوست یا خاک هلندی یا خاک و کود آماده کاشت برای این گیاه مناسب است .

  • تعویض گلدان 

گلدان کوچک را به بزرگتر ترجیح میدهد، سن گیاه و حجم ریشه و ساقه معرف زمان تعویض گلدان است .

  • تمیز نمودن برگها 

جهت تمیز نودن برگها از غبارپاشی یا مالش پارچه یا اسفنج مرطوب بر روی سطح برگ ها استفاده کنید .

  • تکثیر 

ریشه دار نمودن قلمه های ساقه در فصل بهار و در شن و پیت در دمای ۲۱ درجه است . یا میتوان ساقه ها را در آب قرار داد .

 

عوارض و درمان گیاه پتوس

 

زخم های پنبه مانند سفید روی برگها ظاهر شده اند : عامل آن حشره و آفت است ، هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه را سمپاشی یا با پنبه آغشته به محلول سم لکه ها را خیس کنید .

برگها و ساقه ها خم شده و خشک می شوند : هوا خیلی گرم است و گیاه تشنه است، گلدان را به محل خنک تری منتقل و فوراً آبیاری نمایید ، غبارپاشی فراموش نشود . 

برگها سبز کمرنگ هستند : نور کم است ، گیاه را به محل روشن تری با نور غیر مستقیم منتقل نمایید .

برگها رنگ پریده هستند : شدت نور زیاد است ، گلدان را به محلی با شدت نور کمتر ببرید .

گیاه خود را انداخته است : خاک باتلاقی شده است ، یا آبیاری بیش از اندازه و هوا سرد است . شرایط را بازدید کنید .

رشد گیاه کند و فاصله بین برگها زیاد است : احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد . کمبود عناصر خاک گلدان را با تغذیه هر ماه یکبار در طول سال و نصف میزان توصیه شده جبران کنید .

نقاط زنگ مانند روی برگها مشاهده میشود : از عوارض مواد براق کننده برگها است ، از آنها استفاده نکنید . برگها را با اسفنج و پارچه ی مرطوب تمیز کنید . 

حاشیه برگها سیاه و نقاط قهوه ای روی آنها ظاهر شده است : آبیاری بیش از اندازه بوده است، اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک شود و سپس آبیاری را آغاز نمایید . زهکش را بازدید کنید .

برگها زرد و تار عنکبوت در زیر آنها مشاهده میشود : عامل آن کنه ریز قرمز است ، با پنبه اغشته به سم کش سطح برگ را خیس نموده و یا هر دو هفته یکبار با سم کنه کش سمپاشی کنید ، ازدیاد رطوبت محیط در کاهش آفت موثر است .

 

پتوس طلایی

 تکثیر

روش استفاده از قیم خزه دار:

گیاه دارای ریشه هوایی است که قادر به رشد درون قیم خزه است، در هنگام تعویض گلدان قیم را درون گلدان جدید نگه داشته و سپس گیاه را از گلدان قدیمی خارج کنید و در کنار قیم جدید قرار دهید، خاک جدید اضافه نموده و با فشار دست آنها را متراکم نموده ، گیاه را با نخ به قیم وصل کنید و گره بزنید ، آب آبیاری را با ملایمت از روی خزه ها عبور دهید تا محیط مناسبی برای ریشه های هوایی فراهم گردد .

 

 

نگهداری گیاه پیله آ را در این مطلب بخوانید .

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *