نگهداری کراسولا خرفه ای

 مشخصات کلی:

 کراسولا خرفه ای به دلیل داشتن برگ های سبز یشمی به نام یشم نیز نامیده می شود گل کراسولا گیاهی است پر از انرژی که اگر نگهداری آن را درست انجام بدهید همیشه سبز می میماند. 

کراسولا خرفه ای یکی از گیاهان معروف در جهان که در تمام نقاط دنیا به طور گسترده‌ای به عنوان گیاه آپارتمانی و بیرونی یافت می‌شود. این گیاه بومی مناطق جنوب آفریقا است و بیش از ۱۵۰ گونه داردمثل کراسولا درختی، نقره ای، سم اسبی، خرفه ای و … . یکی از معروف‌ترین گونه‌های کراسولا که در بیشتر خانه‌ها یافت می‌شود گونه Crassula Portulacea یا همان کراسولا خرفه‌ای است.

کراسولا یکی از گیاهان محبوب با نگهداری آسان و جز ساکولنت هاست اما اغلب با کاکتوس ها اشتباه گرفته می شود.

 

شرایط و نیاز های محیطی کراسولا خرفه

 

نیازها:

دمای مناسب

گیاهان یشم این توانایی را دارند که در دمای اتاق هم رشد  کنند و  ۱۲درجه در شب و در روز ۲۵ درجه مناسب میباشد. نکته مهم این است که پایداری این گیاه در برابر سرما بسیار بالاست و در زمستان نیز مقاومت بالایی در برابر سرما از خود نشان می دهند و در سرمای شب هم سالم می مانند.

آبیاری

این گیاه دارای این ویژگی هستند که آب درونشان باقی می ماند بنابراین نیازی به آبیاری زیاد ندارند به همین دلیل زمانی که دست کم پنج سانت از خاک روی گلدان خشک شد آبیاری را انجام دهید. هر دو تا سه هفته یک بار زمان مناسبی برای آبیاری گل های خانگی است اما در مورد کراسولا باید بدانید اگر روی برگ هاش شبنم دیدید یعنی به گل زیاد آب داده اید.

نور

این گیاه عاشق نور است. آفتاب مستقیم را تحمل می کند و در این شرایط ساقه های ضخیم تر و برگ های بیش تری نیز تولید می کند. اما با نور کم نیز سازگار است. ولی برگ ها با فاصله زیاد بر روی ساقه رشد می کنند. همچنین این گیاه نور صبح تا ظهر را بیش تر از نور بعد از ظهر دوست دارد زیرا وجود دمای بالاتر هوا نسبت به صبحگاه همراه با اشعه مستقیم آفتاب می تواند موجب افزایش آسیب به گیاه شود پس بهترین محل برای نگه داری این گیاه در خانه پنجره های جنوبی است.

خاک

خاک کراسولا خرفه باید زهکشی خوبی داشته باشد تا مانع از این شود که ریشه ها به مدت طولانی تری در آب بمانند. مخلوط خاک برگ+کوکوپیت+پرلیت خاک مناسبی برای این گیاه می باشد. البته اینها تنها مثالهایی برای مخلوط  مناسب خاکی این گیاه است و شما میتوانید از هر نوع مخلوط خاکی که سبک است و زهکش خوبی دارد برای این گیاه استفاده کنید.

کوددهی

اگر چه گیاه کراسولا به رسیدگی چندانی نیاز ندارد اما در صورتی که آن را در گلدان نگهداری می‌کنید مسلماً نمی‌تواند مواد مغذی بیشتری از خاک دریافت نماید بنابراین به مرور دچار کمبود مواد مغذی می‌شود. اگر متوجه رنگ پریده  یا زرد شد برگهای گیاه شدید، ممکن است نیاز به کود داشته باشد تا مواد ریز مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمایند. برای منظور می‌توانید از کود مخصوص گیاهان ساکولنت یا پودر استخوان استفاده نمایید.

 

دلیل ریختن برگ های کراسولا خرفه ای

 

تکثیر خرفه :

تکثیر خرفه از طریق کاشت بذر

برای کاشت نخست باید از رطوبت خاک مطمئن شوید، و اگر خشک بود آبیاری نمایید تا زمین مرطوب گردد، سپس بذرها را با مقداری خاک داخل نایلون بگذارید و کیسه نایلونی دارای خرفه را درون یخچال قرار دهید و به مدت ۱۵ روز در آن نگهداری نمایید.

کیسه نایلونی را پس از ۱۵ روز از یخچال بیرون آورید و به مدت یک تا سه هفته در دمای اتاق قرار دهید تا زمانی که جوانه بزند.

بذر خرفه هنگامی که دمای ۱۵ درجه سانتی گراد را برایش فراهم باشد، آغاز به رویش خواهد نمود، پس از چند هفته از کاشت بذر آن گلهای رنگی زیبای این گیاه شما توجه شما را به خود جلب می نماید، با گذشت سه هفته از گلدهی شما می توانید بذر خرفه را برداشت نمایید.

جوانه های گیاه خرفه را داخل گلدانی حاوی خاک مرغوب بگذارید، ریشه خرفه را به خوبی درون خاک گذاشته و بپوشانید، خاک مرغوب برای رشد این گیاه ترکیبی از خاک رس و ماسه، و خاک باغچه می باشد.

پس از کاشت خرفه آن را آبیاری نموده و در محیطی پر نور قرار دهید، زیرا این گیاه نیاز شدیدی به نور دارد.

هنگامی که جوانه های خرفه نوظهور تعدادی برگ دادند، آنها را کم پشت می کنیم، فاصله کاشت گیاه خرفه میان ۲ الی ۶۰ سانتی متر می باشد.

تکثیر گیاه خرفه از طریق قلمه زدن

در شیوه قلمه زدن برای تکثیر این گیاه دارویی و خوراکی باید شاخه هایی را به انتخاب از گیاه مورد نظر خود جدا نمایید و به مدت چند روز در مکانی گرم بگذارید و رطوبت آن را حفظ کنید ولی آن را خیس نکنید، و قلمه های قطع شده را به حالت افقی بر روی خاک بگذارید و کمی خاک روی برگ های آن بریزید، ساقه را می توانید به صورت ایستاده درون خاک بگذارید، نباید به آن آب بدهید و در مکان بدون نور خورشید هم قرار ندهید.

تقریبا ریشه زایی حدود ۲ الی ۳ هفته زمان بر خواهد بود و در این مدت گیاه شما نیاز به آبیاری زیاد نداره چون باعث پوسیدگی و از بین رفتن گیاه شما خواهد شد.

تا زمانی که گیاه شما ریشه دار نشده گیاه رو در معرض نور مستقیم قرار ندهید.

بعد از ریشه زدن کامل میتونید آبیاری معمولی انجام دهید و گیاه را در جای با نور زیاد قرار دهید.

قلمه زدن کراسولا خرفه ای

 

 

 

علت ریزش برگ های کراسولا خرفه ای

آبیاری نامنظم (کم یا زیاد) باعث تنش به گیاه می شود پس منظم بعد از خشک شدن خاک به آن آب بدهید و آب زیرگلدانی را خالی کنید. در زمانی که برگ ها شروع به ریزش میکنن اگه آبیاری رو تنظیم کنید گیاهتان از قسمتهایی که برگهاش ریخته، شروع به جوانه زدن کرده و دوباره رشد میکند. در بین دو آبیاری باید اجازه بدید چند روزی خاک کاملاً خشک بماند. از خاک با زهکشی مناسب استفاده کنید تا آب بیش از حد در آن باقی نماند.

کود دهی زیاد ریشه گیاه رو میسوزاند وبرگها شروع به زرد وریزش میکنند. نیاز گیاهان گوشتی به کود بسیار کم میباشد و کود زیاد می‌تواند باعث سوختگی ریشه‌های گیاه و زرد شدن برگ‌ها و ریزش آنها شود.

تغییردما، جابجایی، تعویض گلدان نیز از عوامل ریزش برگ های آن است. موقع انتقال گلدان از گلخانه به منزل باید کاملا مواظب تکان های گلدان باشید.

نور می خواهد ولی نه آفتاب تند چون در نور زیاد چروکیده وهمچنین باعث سوختگی و زرد شدن برگ‌ها  می شود. نور کم باعث توقف رشد گیاه و ریزشدن وحتی ریزش برگ خواهد شد.

 

دلیل ریختن برگ های کراسولا خرفه ای

 

بیماری ها 

بیمارهای قارچی

رطوبت بالای خاک همراه با خاک نامناسب می‌تواند باعث رشد بیماری‌های قارچی  و پوسیدگی کراسولا شود. حتماً در آبیاری این گیاه دقت کنید و از آبیاری بیش از حد خودداری نماید. خاک باید دارای تخلخل (حفره حفره بودن ) بالای باشد تا آب در آن باقی نماند. سفیدک پودری نیز بیماری قارچی دیگری است که می‌تواند بر روی برگها و ساقه‌ها لکه‌های سفید رنگ ایجاد کند.

شپشک آردآلود

شپشک آرد آلود و شپشک سپردار از آفت‌های این گیاه هستند. برای مبارزه با این آفت از سموم حشره کش سیستماتیک استفاده کنید.شپشک ها سفید رنگ وحالت پنبه ای وچسبناک هستند با گوش پاکن آغشته به آب وصابون تمیز کنید ودر آخر حتما ساقه رو با آب بشورید.

اگر از بین نرفتند با سم مالاتیون یا کنفیدور یک قاشق چایخوری در یک لیتر آب مخلوط واسپری کنید هفته ای یکبار تا ازبین بروند اگه زیاد استفاده کنید گیاه شما ضعیف میشود.
اگر باز هم نرفتند از سم استامی پراید استفاده کنید یک قاشق چایخوری+یک لیتر آب فقط یکبار اسپری کنید کافی میباشد.

بیمارهای ویروسی

بیماری ویروسی وجود دارد که با نام حلقه سیاه شناخته می‌شود و بر روی قسمت‌های زیرین برگ‌ها حلقه‌های سیاه رنگی ایجاد می‌کند. درمان بیماری‌های ویروسی کار سختی میباشد اما میتوان  از طریق جدا کردن و از بین بردن برگ‌های مریض از گسترش این بیماری جلوگیری کرد.

آفت گل خرفه ای

 

نگهداری گیاه کالاتیا را در این مطلب بخوانید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *