همه چیز در مورد گل اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم گیاهی است بومی کشور کلمبیا که برگهای بیضوی و کشیده که بیشتر دارای رنگ سبز تیره است و ساقه هایی که مستقیماً از خاک بیرون می آید و در بیشتر فصول سال و بخصوص بهار و پاییز گل های سفید قاشقی شکل می باشد که در وسطان پرچم متراکم آن وجود دارد.

مشخصات:

اسم علمی این گیاه Spathiphyllum wallisii ، از خانواده Araceae می باشد. این جنس دارای ۳۶ گونه از گیاهان همیشه سبز دائمی استثنایی است گونه مورد نظر بومی کلمبیا بوده و ارتفاع آن به ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر می رسد. اسپاتی فیلوم دارای برگهای سبز براق به شکل نیزه ای است و گلهای کوچک آن روی سنبله سفید استوانه ای، ظاهر می شوند. این سنبله توسط اسپات سفید رنگ تخم مرغی شکل پوشیده شده و زمان گلدهی این گیاه در تابستان است.

 

مشکلات اسپاتی فیلوم

مراقبت و نیازها 

اسپاتی فیلوم به نور متوسط، گرمای زیاد، خاک همیشه خیس، رطوبت ۵۰ تا ۹۰ درصد وخاک کمی اسیدی احتیاج دارد.

دما :

 اسپاتی فیلوم در فصول سرد سال نسبت به سرما حساس است از این رو باید دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد برایش تأمین شود.

کود:

کود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان ۲ گرم در لیتر، هر دو هفته یکبار، از فروردین تا مهر ماه، مورد استفاه قرار داد.

خاک:

کود زیاد باعث قهوه ای شدن نوک برگها می شود. مخلوطی از خاک باغچه، خاک برگ باکمی ماسه برای این گیاه مناسب است.خاک مناسب برای اسپاتی فیلوم خاک نیمه سبک با زه کش مناسب است و نیاز نوری اسپاتی فیلوم در فصل گل دهی نور غیر مستقیم یا نیم سایه است ولی در مابقى فصول در محیط کم نور نیز سازگار می باشد.

آبیاری :

گیاه اسپاتی فیلوم در میان گیاهان آپارتمانی بدلیل اینکه از برگهای پهن برخوردار است در فصل تابستان نیاز به آب فراوان دارد از این رو در فصول گرم سال به ۳ نوبت آبیاری و در مابقی ایام سال به ۱ تا ۲ نوبت آبیاری در هفته نیاز دارد.

تعویض گلدان:

گل اسپاتی خیلی خوب با محیط طراف خود انس میگیرد. به‌همین‌دلیل نیاز نیست در فاصله‌های زمانیِ کوتاه گلدان را عوض کنید. گلدان این گیاه هر ۲ تا ۳ سال یک‌بار تعویض شود. بهترین زمان برای تعویض گلدان گیاه، فصل بهار است. مراقب باشید هنگام تغییر گلدان، ریشه‌ها آسیب نبینند. از گلدان بزرگ استفاده نکنید. بهتر است جای ریشه‌ها تنگ باشد.

تکثیر و ازدیاد :

اسپاتی فیلوم را می توانید با مراقبت زیاد، از اواسط تا اواخر بهار، تکثیر کنید. از توده های متراکم گیاه می توانید تعدادی گیاه جدید به دست آورید. خاک اطراف ریشه را کاملا مرطوب کنید و به آرامی پاجوش های موجود در کنار گیاه مادری را، که حداقل ۳ تا ۴ برگ دارند، جدا کنید.

اگر تعداد برگها کم بود، سعی کنید آنها را در حالیکه متصل به پاجوش های بزرگ تر هستند، جدا نمایید. برای قطع ریزومها، از چاقوی تیز استفاده کنید. سعی کنید هر گیاه جدید، همراه ریشه نیرومند و فعالی باشد. هریک را جداگانه در گلدانی با قطر دهانه ۱۱ سانتیمتر بکارید. گیاه جدید را برای چند هفته با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید و وقتی رویش جدید آغاز گردید، پوشش را بردارید. گلدان ها را در دمای ۲۰ تا ۲۱ درجه سانتیگراد و نور کافی قرار دهید و گاهی با آب ولرم مه پاشی کنید.

 

تکثیر اسپاتی فیلوم

 

گل دهی این گیاه چگونه است؟

بیشتر پرورش دهنده های گل و گیاه بر این عقیده اند که برای گل دهی اسپاتی فیلوم باید شوکی به گیاه وارد کرد که این شوک به گونه های گوناگون به آن وارد می شود از قبیل شوک سرمایی، شوک گرمایی که باعث تشنگی دادن به گیاه می شود و یا اینکه ریشه های مویی اسپاتی فیلیوم توسط تکانیدن خاک مورد شوک قرار گیرد .

بعد از این شوکها اسپاتی فیلوم باید تحت کوددهی خوب قرار گیرد تا برای فصل گل دهی آماده شود (از میان کودهای مختلف برای این موضوع می توان از کود کریستالون ۳۶ درصد نام برد).

گل اسپاتی فیلوم

 

مشکلات و عوارض اسپاتی:

برگها حالت افتاده و بیحال پیدا کردند و برگهای پایینی زرد میشن:

زرد شدن برگ ها به خاطر آبیاری بیش ار حد بوده است یا اینکه گلدان زهکشی مناسب ندارد. حتما بین دو آبیاری اجازه دهید خاک ۳ الی ۴ سانتی متر خشک شود سپس دوباره آبیاری را انجام دهید.

 بیحال شدن گیاه هم میتوان به احتمال بیماری قارچی یا وجود کرم در خاک گلدان اشاره کرد برای حل این مشکل خاک گلدان رو بررسی کنید ببینید که آیا کرم در گلدان وجود دارد یا نه اگر کرم وجود داشت میتونید گلدان رو به مدت نیم روز درون تشت پر آب قرار بدید که کرم از گلدان خارج بشه و سپس گلدان را در مکانی قرار دهید که تا گلدان خشک شود.

و هم میتونید ازسموم سوین یا لیندین ( و تاول پودری) به نسبت یک قاشق مرباخوری در یک لیتر آب استفاده کنید. این آب باید به عنوان آب آبیاری روی سطح خاک استفاده شود.

 

خشکی نوک برگ اسپاتی فیلوم :

خشکی نوک برگ گل اسپاتی فیلوم میتونه علت های زیادی داشته باشد که میتوان به گرما و نور زیاد، رطوبت کم و خشکی محیط، آبیاری کم و نامناسب اشاره کرد . 

برای تامین رطوبت از اسپری کردن آب بر روی برگ های این گیاه استفاده کنید.  ولی توجه داشته باشید که برای این کار از آب تصفیه شده یا آبی که ۲۴ ساعت در دمای اتاق مانده استفاده کنید. 

سوختگی نوک برگ اسپاتی فیلوم :

تنش های دمایی میواتند عامل این موضوع باشد یعنی پس از جابجایی گیاه از محیطی به محیط دیگر این علت افتاده باشد. با فراهم کردن شرایط ایده ال گیاه این مشکلات برطرف شده و گیاه به حالت عادی خودش بر میگردد.

برگهای جدید ریز و برگهای قدیمی زرد میشود :

این مشکل نشان دهنده این است که گیاه شما از کمبود مواد مغذی و غذایی رنج میبرد و در این حال باید گیاه را

با کودهای مناسب تغذیه کنید پس هر ماه یکبار با کود کامل و یا کود ۲۰-۲۰-۲۰ آن را تغذیه کنید.کود را در آب محلول کنید و موقع آبیاری به گیاه بدهید.

سیاه شدن و خشک شدن برگ اسپاتی فیلوم :

از علت های این موضوع میتوان به  قرار گرفتن گیاه در نزدیکی منبع گرمایی و یا سرمایی و یا محیط آشپزخانه ،نور زیاد و مستقیم و یا گرم و خشک بودن محیط نگهداری ،زیاده روی در مصرف کود و یا بر عکس کمبود مواد غذایی ،وجود آفت در خاک ،آبیاری زیاد و نامناسب بودن زهکش ،تجمع املاح در خاک ،بیماری و مشکلات دیگراشاره کرد.

سعی کنید گلدان را در مکانی با نور غیر مستقیم و تهویه کافی قرار دهید ،برگ های خشک و بیمار را جدا کنید و دور بریزید،خاک را از نظر وجود آفت بررسی کنید ،از تجمع آب در زیر گلدانی خودداری کنید.

دلیل قهوه‌ای شدن برگ‌های گل اسپاتی فیلوم:

 آبیاری بیش از حد، کم بودن رطوبت، نور مستقیم آفتاب باعث سوختن برگ‌های این گیاه می‌شود. اگر رطوبت هوا کم باشد کنه قرمز به قسمت پایینی برگ‌های این گیاه حمله می‌کند اسپری آب حداقل هفته‌ای یکبار ضروری است.

 

 

نگهداری نخل مرداب را در این مطلب بخوانید .

 

۳ thoughts on “همه چیز در مورد گل اسپاتی فیلوم

    • 08 مرداد 1399 در t 3:14 ق.ظ
      Permalink

      گل اسپاتی فیلوم من یه سری گرده های سفید میریزه روی برگها چیکار باید کنم که دیگه نریزه

      پاسخ دادن
      • 09 مرداد 1399 در t 3:30 ب.ظ
        Permalink

        احتمالا شپشک آردآلود هستش .گیاهتون رو هر ۱۴ روز یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور سمپاشی کنید.

        یا از پنبه ی آغشته به آب و صابون و کشیدن اون بر روی این حشرات میتونه تو کاهش این افت کمک کنه.

        پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *