درختچه ی زیبایی به نام فیکوس بنجامین

 معرفی و اشنایی با فیکوس بنجامین

فیکوس ها نوعی از گیاهان بوده  که دارای گونه های بسیاری هستند.  فیکوس بنجامین که با نام بنجامین شناخته می شود ، یکی از درختچه های زینتی در فضای داخلی است که ظاهری زیبایی دارد. برگ بیضی شکل و نوک تیز این گیاهان زیبایی خاصی به آن بخشیده است. باید قبل از هر اقدامی بدانید که بنجامین نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری نسبت به گیاهان مقاوم دارد.

 

گل فیکوس بنجامین

 نیازها

 نور:

 به نور بیشتری نیاز دارد ، اما تابش مستقیم نور آفتاب در تابستان به خصوص از پشت شیشه به برگها صدمه وارد می کند.

 دما:

 حداقل درجه حرارت در زمستان ۱۵ درجه سانتیگراد و در تابستان حداکثر ۲۴ درجه می باشد. در صورت آبیاری روزانه تا ۳۰ درجه هم می تواند تحمل کند.

 آبیاری:

 آب باید  فاقد املاح باشد ، استفاده از آب ولرم برای گیاه مطلوب تر است ، در تابستان حداقل هفته ای دوبار و در زمستان هر هفته روزی یکبار آبیاری کافی است.

 رطوبت:

 تجربه نشان می‌دهد که در صورت غبارپاشی روزانه ، دو بار صبح و عصر ریزش برگ ها کاملاً متوقف می شود در صورت ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ ، غبارپاشی را متوقف کنید و یک جزیره همیشه زیر گیاه باشد.

 تغذیه:

 در فصل بهار و تابستان هر دو هفته یکبار تغذیه مصنوعی با کود شیمیایی محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی برای این گیاه لازم است. طبق دستور مندرج روی بسته عمل نمایید.

 خاک مناسب:

 بهترین خاک برای گیاه خاک کمپوست می باشد.

 تعویض گلدان:

 تا هنگامی که گیاه جوان است ، هر ساله احتیاج به تعویض گلدان دارد و زمانی که گلدان به حداکثر حجم خود رسیده است تعویض خاکهای سطحی گلدان با خاک نوع توصیه میشود.

 تمیز نمودن برگها:

 غبار پاشی برای تمیز شدن برگها کافی است. از مواد براق کننده در صورت لزوم هر ماه یکبار استفاده کنید.

تکثیر:

 بهترین زمان قلمه گیری از بنجامین اواخر بهار است به خاطر این که چوب های تازه تولید شده کمی سفت تر بشوند. یک قلمه اندازه یک مداد از چوب های سفت شده حاوی یک جفت برگ ، به صورت اریب ببرید و داخل ظرف پرلیت یا ماسه بگذارید.  همینطور می توانید در بهار یک قسمت از ساقه را زخم بزنید و دورش را با خزه مرطوب ببندید و دورش یک لایه پلاستیک بکشید تا یک ماه روزانه این  خزه را مرطوب کنید تا ریشه بزند. سپس بعد از آن که مشاهده کردید ریشه زده است از پایین نقطه ی  زخمی ببرید و داخل خاک قرار دهید.

گل فیکوس بنجامین ابلق

فیکوس بنجامین ابلق 

 

 عوارض و درمان گیاه فیکوس بنجامین

 زخم های پنبه ای مانند  روی ساقه و برگ مشاهده می شود:

شپشک می باشد و باید با سم  کونفیدور سمپاشی شود تا علائم از بین بروند.

 برگها رنگ پریده و لکه های قهوه ای در زیر آن ها و ساقه مشاهده می شوند:

با پنبه آغشته به سم حشره کش جذبی لکه ها را خیس کنید و یا از دو هفته یک بار طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

 لکه های پهن و آبکی و سیاه روی برگ هاست:

قارچ عامل این بیماری می باشد ، خیس نمودن لکه ها با پنبه آغشته با آب صابون درمان این بیماری است .

 برگها زرد شده اند و می ریزند:

آبیاری بیش از اندازه بوده است. فاصله بین دو آبیاری را زیادتر کنید ، اگر خاک گلدان باتلاقی شده زهکش را بازدید کنید.

  برگها زرد رنگ و سطح زیرین آنها دارای تار عنکبوت است:

کنه قرمز عامل آن است ، باسن حشره کش نفوذی هر دو هفته یک بار تا رفع علائم گیاه را سمپاشی کنید. تامین رطوبت در کاهش آفت موثر است.

 برگ ها سیاه شده اند:

تماس با  شیشه سرد  پنجره باعث آن است ، گلدان را از تماس با شیشه رها کنید.

 برگ ها سالم و سبز هستند ولی سقوط می کنند:

نور کم می باشد ، گیاه را به محل  روشن تر ببرید کم آبی هم می تواند باعث این عارضه باشد ، آبیاری را تنظیم کنید. بعضی مواقع سرد شدن ناگهانی اتاق و آبیاری با آب سرد علت ریزش برگ سبز است.

 برگ ها خشک و شکننده هستند:

هوای محیط گرم و خشک است ، آبیاری را بیشتر کرده و غبارپاشی روزانه را فراموش نکنید.

 برگ های جدید ریز و گیاه مریض به نظر می رسد:

ریشه ها را بازدید کنید ، ممکن است نیاز به گلدان بزرگتر داشته باشد ، در غیر این صورت تغذیه مصنوعی هر دو هفته یکبار و تعویض خاکهای سطحی گلدان با خاک نوع در رفع این عارضه کمک موثری می کند.

 

عوارض فیکوس بنجامین

نصب قیم:

   فیکوس های جوان و یا با عمر متوسط که هنوز ساقه خود را چوبی و سخت نکرده‌اند مخصوصاً در زمان حمل و جابجایی نیاز به قیم دارند ، از بندهای پلاستیکی به عنوان نخ قیم استفاده نکنید و در محل تماس بند با ساقه یک قطعه کوچک لاستیک قرار دهید.

 اگرچه به علت ضخیم بودن نسبی برگ ها ، نسبت به خشکی هوا مقاوم است ولی بهتر است در هوای خشک با غبار پاشی گیاه را شاداب نگه دارید.

از خرید گیاهانی که قاعده ساقه آن ها لخت و فاقد برگشت خودداری کنید ، در جابجایی و حمل گلدان از فروشگاه تا منزل گیاه را در اتومبیل رو باز قرار ندهید.

 

نحوه نگهداری فیلودندرون را در این مطلب بخوانید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *