گل ژینورا یا گل مخملی و نحوه ی نگهداری آن

نام علمی: Gynura sarmentosa

نام های متداول : گیاه مخملی بنفش ،ژینورا ،گینورا یا شب تاب یا شبرنگ

گل ژینورا دارای پوشش خز مانند بنفش رنگی است که در هیچ یک از گیاهان تزیینی دیگر دیده نمی شود. این گیاه که اصلیتش هندی میباشد ساقه ای رونده دارد.

برگهای آن که غالبا دندانه دار و گاهی نیز صاف است به صورت نامنظمی بر روی ساقه ها می روید. ساقه و برگها پوشیده از پرز های متراکم بنفش رنگی که بنا به زاویه دید بیننده رنگارنگ به چشم میخورد.

 پرورش گل ژینورا یا مخملی بنفش یا گینورا ،شب تاب ،
نیازها:

نور:

به محیطی روشن و به دور از تابش مستقیم آفتاب احتیاج دارد چون نور زیاد باعث سوختگی برگ ها میشود، اگه در محیط کم نور قرار بگیرد برگ ها از بنفش به سبز تغییر رنگ میدهند.

آبیاری:

به آبیاری زیاد حساس می باشد و باعث پوسیدگی ساقه میشود، از بهار تا پاییز زمانی که خاک تاحدودی رطوبتش را از دست داد آبیاری کنید، در پاییز و زمستان هم اجازه دهید سطح خاک خشک شود سپس آبیاری انجام شود.خشکی کشیدن زیاد هم باعث خشک شدن نوک برگ ها و ایجاد لکه های قهوه ای میشود.

رطوبت:

غبارپاشی هفته ای یکبار به خصوص در تابستان رطوبت مورد نیاز را تامین میکند،ولی برای رسیدن به یک رطوبت پایدار باید زیرگلدانی سنگ ریزه  دار را پر از اب نمود،توجه کنید که انتهای گلدان با سنگریزه در ارتباط باشد نه آب ( منظور همان ساخت جزیره است ).

خاک:

بهترین خاک برای رشد گینورا، مخلوط ۱ قسمت خاک باغچه ، ۱ قسمت شن درشت و یا پرلیت و ۱ قسمت تورب مرطوب یا هوموس میباشد.

کوددهی :

از بهار تا پاییز هر دو هفته یک بار به گیاه کود بدهید. در طول زمستان میزان کود را به ماهی یکبار کاهش دهید.

شرایط نگهداری گل شبرنگ
دما:

ژینورا محیط خنک را ترجیح می دهد و دمای بهینه برای رشد ۲۴-۱۶ درجه است. در زمستان دما را ۱۵درجه نگهداشته و آبیاری را کاهش دهید.
هوای سرد یکی از دلایل پوسیدگی ساقه در این گیاه است. گینورا حداکثر تا دمای ۳۰ درجه را تحمل میکند و در دمای زیر ۱۰ درجه از بین خواهد رفت.
هرس کردن  گل ژینورا :
در صورت عدم هرس گیاهان ژینورا ، رشد آن ها به صورت تهاجمی افزایش پیدا خواهد کرد و بنابراین هرس شاخ و برگ این گیاهان به جلوگیری از رشد بیش از حد آن کمک خواهد کرد.

تکثیر:

الف) از ساقه های سالم قلمه هایی تهیه کنید که حداقل ۲ جفت برگ داشته باشد.
ب) یک جفت برگ پائینی را قطع و ساقه را طوری در خاک کاشت کنید که جفت باقیمانده درست در سطح خاک باشد،ابیاری کنید و به محل با نور غیر مستقیم خورشید ببرید.
در  سه هفته اول گلدان را با چادر پلاستیکی بپوشاند،هر روز به مدت ۵ دقیقه چادر پلاستیکی را بردارید.
اگر گلدانتان کوچک باشد گل ژینورا خیلی عالی رشد می کند.

گل مخملی بنفش ، گل شبرنگ، تکثیر آبیاری و نور
مشکلات و بیماری های گل شب تاب یا ژینورا:

برگ های تازه رویش کرده ریز هستند و ساقه هایی که گل می دهند پنهان می باشد :

بهتر است ساقه هایی که گل می دهد را قطع کنید تا گیاه جان بگیرد و بتواند برگ های جدید و تازه ای را تولید کند .

 روی برگ ها ی ژینورا لکه های سوخته قرار دارد :

یکی از دلایل میتواند این باشد که  گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید غبار پاشی کرده اید و باعث به وجود آمدن لکه های سوخته شده است .
یا اینکه از مواد شیمیایی و براق کننده استفاده کرده اید که نیازی به این کار نیست.

ساقه های گیاه پوسیده است و گیاه در حال خراب شدن است :

یکی از دلایل میتواند این باشد که  به گیاه آب بیش از حد داده اید که باید از سوراخ های زیر گلدان ، سطح خاک را نگاه کنید و اگر خیس بود آب ندهید و حتما بین دو آبیاری فاصله بی اندازید .
علت دوم اینکه گیاه را در محلی سرد قرار داده اید که باید جای گلدان گیاه را تغییر دهید .

 بر روی برگ های ژینورا حشرات سبز وجود دارد و برگ ها چسبنده می باشد :

می توانید برای خلاص شدن از شر این حشرات سبز رنگ از سم حشره کش استفاده کنید که هم می توانید روی گیاه سم پاشی کنید و یا پنبه ای را به سم آغشته کرده و به آرامی روی برگ هایی که حشرات سبز رنگ است بکشید .

گیاه پژمرده شده است :

دو عامل وجود دارد که عامل اول  گیاه را تشنه گذاشته اید که باید گیاه را ۵ الی ۱۰ دقیقه در تشت پر آب قرار دهید و بعد از آن آبیاری را تنظیم کنید . عامل دوم اینکه گلدان گیاه کوچک شده است که باید گلدان گیاه را عوض کنید .

شاخه های ژینورا دراز و بین دو برگ ها فاصله دارد :

باید مقدار تغذیه گیاه را زیاد کنید و تا زمانی که گیاه مانند اول شود این کار را انجام دهید . همچنین اگر گلتان ۳ ساله بود می توانید شاخه های دراز را قلمه بزنید و در آب قرار دهید و بعد از اینکه ریشه زد ، آن را در گلدان بگذارید و شاهد رویش آن شوید .
بیماری گل ژینورا یا شب تاب و عوارض آن

نگهداری گیاه پدیلانتوس را در این مقاله بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *