شرایط نگهداری گل یوکا در آپارتمان

معرفی گل یوکا و آشنایی با این درختچه ی زیبا 

ارتفاع این درختچه بومی آمریکا میتواند کمتر از ۶ متر باشد . طبیعتاً در گلدان به دلیل فضای اندک برای رشد ریشه ،ابعاد این گیاه کنترل خواهد شد . برگ های این گیاه باریک و بلند بوده و به صورت اویه دار رو به بالا قرار گرفته اند . 

 

نگهداری گل یوکا در منزل

نیازها 

نور :

به نور کافی نیاز دارد . از نور وسط روز به خصوص از پشت شیشه بیزار است . ۴ تا ۵ هفته در سایه مقاوت میکند .

دما:

درجه حرارت مطلوب در زمستان ۱۰ تا ۱۶ درجه سانتی گراد و در تابستان محتاج به نگهداری در خارج از اتاق و در بالکن است . 

آبیاری :

همیشه بین دو آبیاری باید خاک خشک شود . 

رطوبت :

در تابستان هفته ای یکبار و در زمستان هر ماه یکبار غبارپاشی توصیه می شود .

تغذیه :

در بهار و تابستان گلدان را با نصف میزان توصیه شده از طرف فروشنده تغذیه کنید .

خاک مناسب :

خاک کمپوست مناسب ترین محیط رشد برای ریشه این گیاه است . 

تعویض گلدان :

در ۴ سال اول رشد نیاز به تعویض گلدان سالیانه دارد ولی با گذشت سه سال تعویض خاک های سطحی آن با خاک نو و غنی کافی به نظر میرشد . در هنگام تعویض گلدان توجه کنید که خاک گلدان کاملاً پرس شود .

تمیز نمودن برگها :

جهت تمیز نمودن برگها از پارچه یا اسفنج مرطوب اسفنج مرطوب استفاده نکنید .

تکثیر یوکا :

جداکردن پاگیاه در بهار و کاشت قلمه در شن و ریشه دار نمودن آن راحت ترین روش تکثیر یوکا می باشد .

هرس گیاه یوکا : 

بهترین زمان برای هرس ­کردن گل یوکا، درست قبل از شروع دوره­‌ی رشد گیاه است. ساقه­‌ی گل را با استفاده از یک قیچی تیز مخصوص هرس­ کردن یا هر هرس کننده ای  در حدود  ۵ تا ۱۰ سانتی­‌متر بالای محلی که ساقه­‌ی گل از ساقه­‌ی اصلی گیاه جدا می­‌شود، ببرید. در کل این گیاه به هرس خاصی نیاز ندارد فقط باید برگ‌های زیرین و زرد یوکا مسن را از گیاه جدا کرد.

 

گل یوکا خنجری

عوارض و درمان گل یوکا :

لکه های قهوه ای روی ساقه و برگها مشاهده می شود : عامل آن حشره و آفت است . سطح زیرین برگ را با پنبه آغشته به سم حشره کش نفوذی خیس و یا گیاه را هفته ای یکبار سمپاشی کنید تا علائم از بین روند .

برگها در زمستان خشک می شوند : هوا گرم است و گیاه را به محل خنک تری منتقل کنید . غبارپاشی را فراموش نکنید .

برگهای زیرین زرد می شوند : نور کافی نیست و گیاه را به محل پر نورتری منتقل کنید . 

برگهای جدید فاقد ریشه هستند : به تغذیه مصنوعی نیاز دارد . اگر تغذیه به طور منظم انجام می شود ممکن است سردی هوا عامل آن باشد . شرایط را بازدید و نارسایی را رفع کنید .

برگها رنگ پریده اند: نور مستقیم زیاد است . گیاه به نور کافی نیاز دارد ولی اشعه مستقیم آفتاب به خصوص در ظهر به برگهای آن صدمه میزند .

نقاط زنگ مانند روی برگها مشاهده می شوند :  از مواد براق کننده استفاده شده است . برگها را با پارچه و یا اسفنج مرطوب تمیز کنید .

کپک خاکستری روی برگها مشاهده می شود : عامل آن قارچ بوتریتیس که خود ناشی از هوای سرد و مرطوب است . گیاه را با سم قارچ کش  سمپاشی کنید و به محل گرم منتقل کنید . غبارپاشی را تا رفع علائم متوقف نکنید و آبیاری را کاهش دهید .

گیاه خود را انداخته است : ریشه ها توسعه نیافته اند و گیاه را به گلدان کوچکتری منتقل کنید و کمپوست اطراف ریشه را کاملاً متراکم نمایید . گلدان را به محل پرنورتری ببرید .

زخم های پنبه ای سفید رنگ در وسط برگها مشاهده می شود : عامل آن حشره و آفت است . گل یوکا را با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند .

کلیه برگهای یک شاخه سیاه رنگ شده و میپوسند : آبیاری زیاد است . خاک های سطحی گلدان باید در فاصله بین دو آبیاری خشک شوند . زهکش را بازدید و آب زیر گلدانی را خارج نمایید .

 

 

بونسای یوکا

 

 

نگهداری کاج مطبق را در این مطلب بخوانید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *