گل ساناز ( رز مینیاتوری ) نحوه نگهداری و تکثیر

معرفی گل ساناز یا رز مینیاتوری :

گل ساناز یا  رز مینیاتوری (Miniature Roses) گیاهی چندساله از جنس رز و خانواده Rosaceae بومی جنوب غربی چین در گوئیژو، هوبی ، و استان های سیچوان است و معمولاً با نام رز چینی در جهان شناخته می شود.

Rosa chinensis از گیاهان زینتی و تجاری است که کاربرد زیادی در طراحی فضای سبز دارد، بنابراین تولید این گیاه کار بسیار ارزشمندی است. رز مینیاتوری را علاوه بر کاشت در بستر باغچه ها و یا حاشیه ها، در گلدان نیز می توان پرورش داد.

طول گیاه درختچه ای این گیاه به ۱-۲ متر می رسد. برگ های پر شکل، با ۳ تا ۵ برگچه، هر کدام ۲.۵ تا ۶ سانتی متر طول و ۱ تا ۳ سانتی متر گستردگی دارند. در گونه های وحشی مانند Rosa chinensis var. spontanea، دارای گل پنج رنگ و اکثرا با گلبرگهای صورتی و قرمز و میوه قرمز با قطر ۱-۲ سانتی متر است. این گونه به طور گسترده ای در چین به عنوان گیاهی زینتی پرورش داده می شود.

 

گل رز مینیاتوری یا ساناز
گل رز مینیاتوری یا ساناز

شرایط نگهداری گل ساناز:

خاک:

بهترین خاک برای این گیاه ترکیبی از خاک رس و ماسه می باشد، فقط توجه داشته باشید که خاک از زهکشی خوبی برخوردار باشد.

دما:

این گیاه گرما را بیشتر از سرما دوست دارد، البته گرمای بیش از حد موجب کاهش گلدهی می شود. دمای متعادل بهترین شرایط برای گلدهی ساناز است.

رطوبت:

رطوبت بیش از حد و ماندن آب اضافه در هنگام آبیاری در زیرگلدانی موجب ایجاد شرایط قارچی و پوسیدگی ریشه گیاه می شود.

اما گل ساناز به رطوبت ۵۰ درصدی محیط نیاز دارد که در فضاهای بسته می توانید این میزان رطوبت را از طریق غبارپاشی (اسپری آب) هفته ای یک یا دو بار فراهم کنید.

آبیاری:

در طول دوره ی گلدهی سعی کنید آبیاری منظم  و روزانه گیاه را انجام دهید، بدین منظور می توانید خاک گیاه را چک کنید، زمانیکه خاک گیاه خشک شده باشد بهترین زمان برای آبیاری می باشد.

در طول دوره ای که گیاه در خواب است میزان آبیاری را کاهش دهید.پس از هر بار آبیاری، آب باقیمانده در زیرگلدانی را خالی کنید که ریشه ی ساناز دچار پوسیدگی نشود.

نور:

ساناز همچون سایر انواع رزها به میزان زیادی نور نیازمند است.در صورتیکه میزان نور کاهش یابد گلدهی کم شده و امکان رنگ پریدگی گیاه وجود دارد.
بهترین مکان برای نگهداری ساناز، مکانی است که سایه آفتاب باشد.

 

تکثیر و بیماری های گل ساناز
کوددهی:

گل ساناز  در فضای آزاد و باغچه  از کود دامی پوسیده در فصل رشد استفاده نمایید.اگر گل ساناز را در گلدان نگهداری میکنید متظور  در فضای بالکن یا خانه نگهداری می توانید در فصل رشد هر دو تا سه هفته یکبار از کود گلدهی که دارای پتاسیم بالاست به منظور تقویت این گل استفاده نمایید.

 

تکثیر گل ساناز :

 

تکثیر ساناز از طریق قلمه زدن صورت می گیرد. دو نوع قلمه برای این روش میتوان تهیه کرد:

۱. قلمه سبز: 

پس از پایان گلدهی، از ساقه سبز بدون گل میتوان قلمه را تهیه نمود. باید تمام برگها را به جز چند برگ کوچک انتهایی حذف کرده و بهتر است قبل کشت در خزانه کمی انتهای قلمه را زخمی کرد تا ریشه زایی بهتر صورت گیرد.

۲. قلمه چوبی:

 این قلمه بعد از ریزش برگها در پاییز تهیه میشود. تیمار اعمال شده بر این قلمه مانند قلمه سبز است و بهتر است انتهای آن نیز خراش داده شود.

در مجموع هر نوع قلمه ای که برای گل ساناز تهیه شد باید در بستری مناسب مثل ماسه بادی، مرطوب، روشن و به دور ازنور مستقیم خورشید کشت شود و اجازه داد تا ریشه زایی صورت گرفته و قلمه استقرار یابد و بعد به زمین اصلی انتقال می یابد.

 


آفات و بیماری های گل ساناز:

 

 

سوراخ های کوچک و لکه های زر برگ گل ساناز :

اگر مشاهده کردید بر روی برگهای گیاه سوراخ های کوچکی ایجاد شده و گل ها و برگها شکل زیبای خود را از دست داده و لکه های زرد روی آن ایجاد شده نشان از حشره تریپس است.

این حشره حالت مکنده دارد و از شیره ی گل ساناز تغذیه می کند برای از بین بردن این آفت می توانید از سم های حشره کش تماسی یا مالاتیون استفاده کنید.

سفیدک زدن  گل ساناز:

نحوه ی آبیاری گل ساناز مهم میباشد اگر محیطی مرطوب را برای آن فراهم کنید مستعد بیماریهای قارچی می شود و برگها دچار سفیدک خواهند شد. برای درمان سفیدک می توانید از سم بنومیل برای گل ساناز استفاده نمایید.

کنه تارعنکبوتی گل ساناز:

اگر حالت تارعنکبوتی روی برگهای گیاه ایجاد شده است، گیاه به کنه ی تارعنکبوتی مبتلا شده است.برای از بین بردن کنه تارعنکبوتی روی گل ساناز می توانید یک ابر کوچک را به کمی آب و صابون آغشته کنید و این قسمتها تار عنکبوتی را برطرف کنید سپس از سم های تترادیفون یا مالاتیون استفاده نمایید.

 

زردن شدن گل ساناز:

زرد شدن این گل علت های مختلفی دارد  و باید شرایط محیطی را بررسی کرد . برگهای پایینی گیاه رز مینیاتوری در صورتی که در زیر سایه برگهای بالایی قرار بگیرند، شروع به زرد شدن و ریزش میکنند. یکی دیگر از دلایل زرد شدن برگهای رز قرار گیری تحت تنش است. یک علت معمول تنش و استرس در این گل ، تنش گرمایی است از دیگر عوامل زرد شدن همانطور که در بالا اشاره شد حشره تریپس میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *