نیاز ها و مشکلات و درمان بیماری های پیله آ

نگهداری گیاه پیله آ در منزل

  نگهداری پیله آ جزء سخت ترین گل های آپارتمانی محسوب می‌شود و نگهداری آن را به تازه کارها توصیه نمی کنیم.  ارزش  تزیینی گیاه بخاطر برگهای بیضی شکل ، نوک تیز با نقش خاکستری رنگ آن است ، بوگی جنگلهای آفریقا و خانواده آن اورتیکاسه است ،  چنانچه نور کافی به آن نرسد لکه‌های نقره‌ای رنگی برگها ضایع می‌شود ، سریع الرشد و ارزان و کم  توقع است ، گیاه مناسبی برای کاشت گروهی با گیاهان دیگر و همچنین سبد آویزان است ، حذف جوانه های انتهایی برای پرپشت نمودن گیاه لازم است ، در شب های یخبندان گلدان را نزدیک پنجره و شیشه قرار ندهید.

 

پیله آ

 نیازها

 نور:

 نور پنجره آفتابگیر که از آفتاب ظهر در امان است بهترین نور برای این گیاه است ، در صورت تاریک بودن هوا ساقه ها دراز و علفی و منحرف می گردند. در زمستان با شیشه پنجره در ارتباط نباشد.

 دما:

 این گیاه عاشق هوای خنک است و گرمی هوا موجب سوختگی نوک برگهای آن میشود . حداکثر درجه حرارت در تابستان ۲۱ درجه و حداقل در زمستان ۱۵ درجه سانتیگراد است.

 در کل به هوای خنک احتیاج دارد و در صورت گرم بودن دائم نوک برگها خشک می شود.

 آبیاری:

 بین دو آبیاری حتماً خاک  خشک باشد.

 رطوبت:

 کمبود رطوبت باعث سوختگی نوک برگ ها میشود ، بنابراین باید یک جزیره یا سینی پر از آب زیر گلدان همیشه باشد.

  تغذیه :

 کمبود مواد غذایی خاک گلدان را با کودهای شیمیایی مخصوص گیاهان زینتی ، هر دو هفته یکبار طبق دستور جبران کنید.

 خاک مناسب:

 خاک هلندی بهترین ترکیب خاک این گیاه می باشد.

 تعویض گلدان :

 در بهار از ساقه ها قلمه بگیرید و گلدان جدید تولید نمایید ، گلدان مادری هرس شده شکل توپی و  چنبره ای به خود می گیرد. 

 تمیز نمودن برگها :

  غبار پاشی ضمن تأمین رطوبت برگ‌ها گیاه را نیز تمیز می کند و در صورت لزوم می توانید از برس مخصوص استفاده کنید ، از مواد براق کننده شیمیایی که باعث  مسدود شدن  روزنه ها در  برگ می گردند ، خودداری کنید.

 تکثیر :

 کاشت قلمه ساقه در اواخر زمستان یا اوایل بهار  باشد بوده  و تقسیم بوته در بهار باشد.

عوارض و درمان گیاه پیله آ:

  برگ ها در تماس با شیشه در زمستان سیاه میشود: سردی بیش از حد شیشه عامل آن است ، برگ ها را از تماس خارج کنید.

 نقاط خاکستری و زخم هایی روی برگ ها دیده می شود: مربوط به حمله قارچ بوتریتیس  است ، سم قارچ کش تهیه کنید و سمپاشی کنید .(در اصل مربوط به آبیاری بیش از حد و سپس حمله قارچ است)

 لکه های سوخته روی برگ هاست:  از مواد براق کننده برگها استفاده کرده اید و یا برگه ها در معرض تابش اشعه مستقیم آفتاب بوده‌اند ،  غبار پاشی در آفتاب هم یکی از علت هاست ، عوامل را برطرف کنید.

 برگ ها سیاه میشوند و میریزند: هوا خیلی سرد است ، گلدان را به محل گرمتری منتقل کنید.

 ساقه ها دراز و منحرف و فاصله بین دو برگ زیاد است: نور کم است ، گیاه را به روشنایی ببرید ، مواظب اشعه مستقیم آفتاب باشید ، نوک ساقه ها را قطع کنید تا جوانه های جانبی بیدار شده و رشد کنند ، در این صورت گیاه حالت توپر و چنبره ای به خود می گیرد.

 زخم های پنبه ای شکل  سفید رنگ روی برگها و ساقه ها ظاهر شده اند: علت آن حمله  حشره و آفت است ، با پنبه آغشته به سم حشره کش نفوذی لکه ها را خیس نموده و یا طبق دستور هر دو هفته یک بار سمپاشی کنید.

 برگها بدشکل و چسبناک و حشرات سبز رنگی روی آنهاست:  هر دو هفته یکبار با سم حشره کش طبق دستور سمپاشی کنید.

 برگ های جدید کوچک هستند:  ریشه ها را بازدید کنید در صورت متراکم بودن نیاز به تعویض گلدان دارد ، آن را تعویض نمایید ، در غیر این صورت   تغذیه مصنوعی هر دو هفته یکبار کمک موثری به تولید   برگ های درشت‌تر میکند ، تعویض خاک سطحی گلدان با خاک نو هم تاثیر مثبت دارد.

 برگ ها سقوط میکنند: به آبیاری احتیاج دارد ، گلدان را به مدت ۱۵ دقیقه درون تشت پر از آب قرار دهید ، غبارپاشی روزانه در تابستان را فراموش نکنید.

 کلیه اندام گیاهی در حال افتادن و تلف شدن است : عارضه مربوط به یخ زدگی است ، خشک شدن گیاه  حتمی است.

 

عوارض و مشکلات پیله آ

  هرس :

 از گیاه با شاخه های منحرف و دراز به عنوان منبع تکثیر استفاده نموده و انتهای ساقه ها را قطع کنید ، با قطعه جوانه های انتهایی ، جوانه های جانبی بیدار شده و با رشد آنها گیاه پرپشت و متراکم می شود.

 زیبایی گیاه پیله آ در پرپشت بودن و توپی بودن آن است ، هر سال چند بار نوک شاخه ها را قطع کنید تا ضمن کنترل رشد طولی به جوانه های جانبی نیز اجازه رشد دهید.

 

 

نگهداری گیاه پتوس را در این مطلب بخوانید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *