شفلرا گیاهی مناسب برای آپارتمان و منزل

 مواردی که باید در مورد گیاه شفلرا دانست 

معرفی:

یکی از درختچه های آپارتمانی زیبا شفلرا است. این گیاه همیشه سبز به دلیل فرم  برگ های پنجه ای شکلی که براق و دارای دمبرگ بلند هستند ظاهری زیبا به فضای خانه می بخشند. در ابتدا تعداد برگچه ها کم بوده و با رشد بیشتری به ۸ عدد هم میرسند.ارتفاع این گیاه به چند متر هم میرسد.

نگهداری گیاه شفلرا

 

نیازها:

  • نور:

به نور غیر مستقیم نیاز دارد، هر چند وقت یکبار گلدان را به آفتاب صبح منتق کنید. در صورت کمبود نور برگ ها بیحال و شادابی لازم را از دست میدهند.

  • دما:

در تابستان حداکثر درجه حرارت ۲۷ و در زمستان حداقل آن ۱۸ درجه است، چنانچه درجه حرارت بالاتر از معمول باشد به جریان هوای ملایم نیاز پیدا میکند.

  • آبیاری:

بین دو آبیاری باید خاک خشک شود.در زمستان ها کمتر ابیاری کنید .در ارقام ابلق ،آبیاری زیاد و خفگی ریشه ، باعث پوسیدگی ریشه و ایجاد نقاط سیاه روی قسمت سفید و ابلق برگ می شود. در این مواقع باید آبیاری را کمتر کرده و سم کاپتان به خاک بزنید همینطور نور گل را زیاد و تغذیه همراه با اسید هیومیک را شروع کنید.

  • رطوبت:

در تمام طول سال هفته ای دوبار غبارپاشی کنید،اگر هوا خشک باشد افزودن آب به زیر گلدانی سنگریزه دار رطوبت پایدار درست میکند.درصورت خشکی هوا گیاه شادابی خودش را ازدست میدهد در صورت ایجاد نقاط قهوه ای غبار پاشی را متوقف کنید و جزیره زیر گلدان درست کنید.

  • تغذیه:

گلدان را با کودهای مایع یا جامد محلول در آب مخصوص گلهای زینتی، طبق دستور و نصف میزان توصیه شده از طرف سازنده را هر دوهفته یکبار تغذیه کنید.

  • خاک مناسب:

بهترین محیط رشد خاک لیمونی یا پیت است.

  • تعویض گلدان :

گیاه جوان در حال رشد هر سال دوبار احتیاج به تعویض گلدان دارد، با افزایش سن گیاه هر سال و یا هر دو سال یکبار گلدان آن را عوض کنید. در صورت امکان تعویض گلدان خاک های سطحی را با خاک نو و غنی عوض کنید. در صورتی که ارتفاع گیاه بیش از اندازه است،احتیاج به قیم دارد.

  • تمیز نمودن برگ ها:

غبارپاشی جهت تامین رطوبت برای تمیز نگه داشتن برگها کافی است، از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید!!.در صورت تمایل حداکثر هر ماه یکبار توصیه میشود.

  • تکثیر:

ریشه نمودن قلمه های شفلرا و کاشت بذر در بهار توصیه میشود.

برگ شفلرا

عوارض و درمان:

تعداد برگچه های  برگهای جوان کم است:این موضوع طبیعی میباشد.بار رسیدن به مرحله بلوغ تعداد آن ها به ۷ برگچه میرسد.

واریته های ابلق رنگ خود را از دست داده اند: نور کافی نیست، به محل روشن تری با نور غیر مستقیم منتقل کنید.

زخم های پنبه ای شکل سفید رنگ روی برگها ظاهر شده اند: عامل آن حشره و آفت است، هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی سمپاشی کنید تا علائم برطرف شوند.

لکه های قهوه ای روی ساقه ها ، دمبرگها و سطح زیرین برگها مشاهده میشود: سطح زیرین برگها را با سم حشره کش نفوذی سمپاشی و پس از ۴۸ ساعت لکه ها را با برس مخصوص پاک کنید.

برگها بد شکل و چسبناک و حشرات سبز رنگی روی آن ها مشاهده میشود: آفات را با سم نفوذی یا جذبی طبق دستور هر هفته سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

برگ ها زرد و سطح زیرین آنها تار عنکبوتی است: عامل آن کنه ریز است، گیاه را هر ۱۴ روز یکبار با سم کنه کش شمپاشی کنیدتا علائم برطرف شوند.غبارپاشی در کاهش آفت مؤثر است.

ساقه ها دراز و منحرف و فاصله برگها زیاد است: هوا خیلی گرم است، گلدان را به محل خنک تری و مملو از اکسیژن منتقل کنید.غبارپاشی نکنید!.

گیاه شفلرا پژمرده و برگها آویزان است: گیاه تشنه است، گلدان را به مدت ۱۵ دقیقه درون تشت پر از آب قرار دهید،غبارپاشی روزانه را فراموش نکنید.

برگها رنگ پریده و زرد هستند: کمبود عناصر در خاک گلدان مشهود است، کمبود را با تغذیه مصنوعی هر ۲ هفته یکبار جبران کنید.

برگها زرد می شوند و می ریزند: آبیاری بیش از اندازه است. اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک شود و سپس آبیاری نمایید، زهکش را بازدید کنید،آب زیر گلدانی را خارج کنید.

نحوه تمیز نمودن برگها: برگها را به طور مرتب غبارپاشی کنید و در صورت گردآلود بودن برگها با دست چپ برگ را نگه داشته و با دست راست با اسفنج یا پارچه مرطوب آنها را تمیز کنید .در صورت نیاز از مواد براق کننده حداکثر هر ماه یکبار استفاده کنید.

 

گیاهی مقاوم به شرایط نامساعد محیطی است، و به همین دلیل مناسب برای راهروها وکریدور های ادارات است.همچنین این گیاه دارای میوه های نارنجی رنگ و ریز می باشد.

نحوه ی نگهداری کاکتوس را در این مطلب بخوانید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *